محمود صفایی عضو کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز و هادی شه دوست شیرازی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در برنامه خوشا شیراز صداوسیمای مرکز فارس در خصوص اقدامات و برنامههای حملونقل و ترافیک برای ساختن شهری شایسته مردم شیراز با شهروندان سخن گفتند.
عضو کمیسیون حملونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این برنامه اظهار کرد: در دوره ششم مدیریتی شورای اسلامی شهر شیراز بودجه این کلانشهر پنج برابر شده است و در سال ۱۴۰۳ بالغبر سی هزار میلیارد تومان رقم خورد که این مهم قطعاً نشاندهنده نوع نگاه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به مدیریت مناسب شهری و توسعه زیرساختها خواهد بود.
محمود صفایی افزود: در حوزه حملونقل و ترافیک با دو مدل پروژه روبهرو خواهیم بود، یک دسته از این پروژهها در نگاه اول ترافیکی محسوب میشوند مانند توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، تاکسی و مترو و در ادامه پروژههای زیرساختی که در ظاهر عمرانی، اما عملکرد و بهرهبرداری آن در حوزه حملونقل خواهد بود و باهدف تسهیل بخشیدن در تردد شهروندان اجرا میشود.
او در خصوص پروژههای کلان حملونقلی در دست اجرا عنوان کرد: در حال حاضر از شرقیترین نقطه شیراز که بزرگراه شهید استوار است تا غربیترین نقطه که زیرگذر گویم را شامل میشود به پروژههای زیرساختی اختصاصیافته است.
صفایی در ادامه با اشاره به اینکه هدف همه پروژههای حملونقلی افزایش رفاه و ایمنی شهروندان است ادامه داد: بزرگراه آیتالله حائری نیز از دیگر پروژههای مهمی است که بخش دوم آن در شش ماه اول سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید، همچنین در خصوص بهسازی کمربندی جنوب شیراز با توجه به اینکه جز وظایف شهرداری هم نبود، اما به دلیل رفع مشکلات شهروندان و کاهش حوادث، شهرداری شیراز ۱۸ کیلومتر از این مسیر را بهسازی و ایمنسازی کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در سخنانی اظهار کرد: مطالعات طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر شیراز سال قبل به مرحله تصویب رسید و همچون سند راهی تعیینکننده مسیر و چشماندازی برای اجرای پروژههای خرد و کلان معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز شد.
شه دوست شیرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدوداً ۶۰ درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده میکنند ابراز داشت: تنها راهحل این مشکل بزرگ افزایش زیرساختهای حملونقل عمومی خواهد بود.
او با یادآوری این نکته که شهر شیراز دارای جوانترین ناوگان اتوبوس در سطح کشور است عنوان کرد: در بحث ناوگان اتوبوسرانی ۱۲۳ دستگاه اتوبوس خریداریشده است که اغلب آن از طریق شهرداری خریداریشده و مابقی از طریق وزارت کشور به کلانشهر شیراز تزریق میشود و با درایت و تدابیر شورای اسلامی و شهرداری شیراز ۷۵ دستگاه میدل باس و ۴۵ دستگاه ون نیز خریداری و تا یک ماه آینده به ناوگان افزوده میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: این کلانشهر حدوداً ۸۰۰ دستگاه اتوبوس دارد و با برنامهریزیهای انجامشده در دو قسمت یک ۲۰۰ دستگاه و یک ۳۰۰ دستگاه در سال جاری به این ناوگان اضافه خواهد شد که درنتیجه اتوبوسهای فرسوده از رده خارج و یک ناوگان مناسب را در خدمت شهروندان قرار خواهیم داد.
او گفت: در حوزه تاکسیها نیز نوسازی هزار دستگاه را در سال جاری انتظار داریم که این نکته میتواند نهتنها در ناوگان حملونقل ما بلکه در مبلمان شهری ما نیز تأثیرات مثبتی داشته باشد.
شه دوست شیرازی با اشاره به روند اجرایی خطوط مترو یادآور شد: خط یک و فاز یک خط دو مترو متر در حال حاضر بهرهبرداری شده است، خط ۳ که امتداد غربی خط یک مترو ما است در حال حفاری و برای نخستین بار در جریان این پروژه از دستگاه حفار با قطر ۹ متر استفادهشده است؛ یعنی ما را از اجرای دو تونل بینیاز کرده و با اجرای یک تونل در حال پیشبرد پروژه هستیم و این امر بیش از ۲۰ درصد هزینههای ما را کاهش خواهد داد.
او افزود: خط ۴ مترو شیراز نیز که دسترسی به حرم مطهر را امکانپذیر خواهد کرد کلنگ زنی شده و اتفاق بزرگی را در جنوب شهر شیراز رقم میزند و نکته دیگر اینکه نقطه ارتباطی خط ۴ و ۱ مترو که مستقیماً از بافت تاریخی شهر شیراز عبور میکند و دسترسی به حرم مطهر و اماکن گردشگری را بهشدت افزایش میدهد، جز پروژههای عمرانی ویژه است که مراحل اجرایی را طی میکند، با این تفاوت که در تونل حفرشده بهجای استفاده از مترو از اتوبوسهای برقی استفاده میشود که آلایندگی در این محیط را به حداقل برسانیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در آخر با اشاره به جانمایی شش پارکینگ در هسته مرکزی شهر شیراز باهدف تقویت حملونقل عمومی گفت: با توجه به مطالعات جامعه حملونقل ترافیک شهر شیراز در نقاط پرتردد و ترافیک را شش پارکینگ طراحی و جانمایی شده که یکی از آنها در قالب پارکسوار احمدی جنوبی است، مجموعهای که از جنوب به حرم مطهر و بافت تاریخی توسط اتوبوسهای برقی دسترسی پیدا میکند.