اسماعیل براری کارگردان و تهیه‌کننده شاخص سینمای کشورمان گفت :در تاریخ فرهنگ و هنر انقلاب کسی را مانند شهید آوینی نداریم که بتواند خودش باشد.

اسماعیل براری کارگردان و تهیه‌کننده کشورمان بیان کرد: نخستین اثر سینمایی شهید آوینی ۴۴ سال پیش ساخته شد و غبار زمان بر روی این فیلم آمد، گم شد و اکنون فایل آن را پیدا کردیم. یعنی اثر دهکده برزان، اولین فیلمی بوده است که ایشان ساخته بودو پس از ان تعداد خیلی زیادی فیلم ساخته است. از جمله هفتاد عنوان اثر روایت فتح، خانگزیده‌ها و حقیقت که تعدادشان خیلیل بالا است. شهید آوینی به تنهایی به اندازه یک وزارت ارشاد و تمام سازمان‌هایی که مدعی ساخت فیلم هستند با گروه خود فیلم ساخته است.  

وی ادامه داد: اینکه امروز این  فیلم پیدا شد اتفاق بزرگی رخ داد و من گمان نمی‌کردم در آرشیو‌های بزرگ و رسمی ما چنین آثاری باقی بماند به خصوص اینکه دو اثر من در فیلم‌خانه گم شده است. خود بنده دو اثر دارم که جشنواره رفتند، شناخته شده هستند و اسم دارند، اما اکنون نیستند و گم شده اند. فیلم کوتاه عکس العمل و تنهایی و کلوخ جایزه اول جشنواره کودک را دریافت کرد و یکی از آثار در جشنواره بین‌المللی کن نمایش داده شد و در سال‌های گذشتهدر جشنواره‌های دیگر خارجی مقام آورد. به هرحال خیلی امیدوار نبودم و اکنون میبینم به طرز شگفت انگیزانه‌ای یک پستو‌هایی هم هستند که آثار در آنها باقی می‌مانند.

وی در پاسخ به این سوال که در این زمانه چقدر افراد شبیه به شهید آوینی کم داریم یا به عبارتی نداریم گفت: محال است که شما دانه سیب بکارید و گلابی برداشت کنید، این جواب قطعی من به سوال شماست. برای اینکه آوینی شوید باید بببینیم خود آوینی چگونه بود. شهید آوینی در زمانی که همه سینمای غرب را می‌کوبیدن دیا شعار‌های تندی علیه آن می‌دادند؛ ایشان کتاب سینما و هیچکاک را درآورد و به شدت مورد فشار و هجمه قرار گرفت و در روزنامه کیهان بر علیه ایشان مطلب نوشته شده است.

شهید آوینی نریشن‌های جادویی می‌نوشت

اسماعیل براری بیان کرد: شهید آوینی برای خوشامد کسی کاری نکرد که زندگی ایشان اینگونه نشان می‌دهد. ایشان به شدت متکی به نفس و تا آخرین لحظه زندگی اش خودش بود. کسی به آن دیکته نکرد و کسی آن را هل نداد و مهم‌تر از همه این‌ها جنگ تمام شده بود و دلیلی نداشت شهید آوینی به آن منطقه برود، اما خودش انتخاب کرده بود و در تمام زندگی اش از این لحظات بسیار داشته است. تاکید می‌کنم شهید آوینی در تمام لحظات خودش بود و به همین دلیل مورد فشار از جهات مختلف قرار گرفت و یک انسان منحصر به فرد بود. در تاریخ فرهنگ و هنر انقلاب کسی را مانند شهید آوینی نداریم که بتوان چنین نتایجی را از کارهایشان گرفت، چون ایشان خودش بود.  

وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی نمیتواند شهید آوینی باشد؟ گفت:، چون امروزه  برای خوشایند دیگران یا کور کردن چشم دیگران  فیلم ساخته می‌شود که فیلمسازی وظیفه اش این نیست. فیلمسازی یک هنر است و افراد باید در آن اوج بگیرند و به تعالی برسند؛ لذا برای کسی نیست.

اسماعیل براری از جذابیت اثر سینمایی شهید آوینی گفت:  یکی از جذابترین قسمت‌های فیلم شهید آوینی  کار نریشن بود. شهید آوینی نریشن‌های جادویی می‌نوشت و هفتاد فیلم روایت فتح داشت.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار