پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی به بیش از ۳۶۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن رسید

طبق آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی  تا به امروز ۳۶۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن تسهیلات دریافت کرده اند که معادل ۱۶۷ همت بوده پرداخت شده که طبق اعلام مسئولان همچنان شاهد روند کند پرداخت تسهیلات هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در حال حاضر بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بازار‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود که همزمان با افزایش تولید مسکن برنامه ریزی برای ساخت ۴ میلیون پروژه نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که با وجود تاکید بسیار زیاد در شورای عالی مسکن مبنی بر پرداخت تسهیلات مسکن، اما همچنان در این زمینه کوتاهی‌های از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات صورت می گیرد و تنها یک بانک اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن  است.

فرزین رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در جلسه شورای عالی مسکن، اعلام کرد که‌ تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰۷ درصد بود در اردیبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسیده که نشان دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است.

در این جلسه همچنین گزارشی از عملکرد بانک‌های عامل در قانون جهش تولید مسکن ارائه و اعلام شد: تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۲۰۵ هزار فقره قرارداد به مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۸۰۰ هزار فقره قرارداد به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان با رشد ۳۰۴ درصدی تا پایان اردیبهشت ماه  امسال رسیده است.

اما بررسی‌ها حاکی از آن است که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند به طوری که‌  اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن گفت: در سال گذشته، در حوزه اعطای تسهیلات مسکن و قانون جهش تولید مسکن، ۱۸ بانک عملکرد صفر درصدی داشته اند. به طوری که می‌توان گفت هیچ اقدامی در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن انجام نداده اند.  

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در صورتی که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در حوزه جهش تولید مسکن، بانک‌ها ملزم به ارائه و اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مبالغ مشخص شده بودند. این وضعیت نشان می‌دهد متاسفانه جرایمی که در قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده است، علی رغم اینکه بار‌ها پیگیری کرده ایم، اثر لازم را نداشته است.  

منتخب مجلس دوازدهم ادامه داد: ما در برنامه هفتم توسعه، بندی را تصویب کرده ایم که اگر بانک‌ها از پرداخت تسهیلات تکلیفی مشخص شده در حوزه تولید مسکن، استنکاف کنند، به همان مقدار از ترازنامه مالی آنها کاسته می‌شود. یعنی قدرت تسهیلات دهی آنها کاهش داده می‌شود و در مقابل همان مبلغ و مقدار کسر شده، به بانک‌های دیگری که در حوزه ساخت و جهش تولید مسکن فعال هستند و تسهیلات مشخص شده را اعطاء می‌کنند، داده می‌شود.

اما آمار‌های اعلام شده از سوی عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن حاکی از آن است که   تا یکم خردادماه سال ۱۴۰۳، قرارداد تسهیلاتی ٣۶٢ هزار و ٣۶٧ واحد نهضت ملی مسکن در قالب ۵١ هزار و ٨٩ پروژه به مبلغ ١۶٧ همت منعقد شده است که تا تاریخ مذکور، مبلغی بیش از ۹۰ همت به عنوان سهم‌الشرکه به سازندگان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پرداخت بدون محدودیت تسهیلات نهضت ملی مسکن به متقاضیان طرح در چارچوب ضوابط ابلاغی و به موازات پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ادامه دارد.

وی تاکید کرد: بانک مسکن به منظور حمایت از سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن و کمک به تکمیل سریع‌تر پروژه‌ها، به طور مستمر نسبت به رصد پروژه‌ها و تأمین مالی آنها بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها اقدام می‌کند.

براساس این گزارش حال باید منتظر باشیم با شرایط اعلام شده در شورای عالی مسکن روند پرداخت تسهیلات به چه سمتی حرکت می‌کند.

خبرنگار: محبوبه کباری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار