توزیع ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب در کشتزار‌های دشت هراز

۱۱۰ میلیون متر مکعب آب سطحی تاکنون در کشتزار‌های دشت هراز رهاسای شده است.

جواد دادویه مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: از آغاز فعالیت کشاورزان دشت هراز تا کنون به منظور کمک به تامین آب مورد نیاز کشتزار‌ها و افزایش بهره‌وری آب در این دشت، نوبت‌بندی برای تقسیم و توزیع آب از منابع سطحی در دستور کار قرار گرفت و تا کنون نزدیک به ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب با این نوبت‌بندی‌ها در کشتزار‌های دشت هراز رهاسازی شد.

او افزود: تقسیم و توزیع آب از منابع سطحی در دشت هراز از ۱۵ اسفند پارسال آغاز شد و تا پایان فصل کشت نیز ادامه خواهد داشت.

دادویه با اشاره به کاهش آورد رودخانه هراز نسبت به دوره درازمدت و سال گذشته، گفت: آورد رودخانه هراز امسال نسبت به سال گذشته و دوره درازمدت کاهش چشمگیری داشت که این وضعیت اهمیت نوبت‌بندی توزیع آب در این دشت را بیشتر می‌کند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: آورد رودخانه هراز از ابتدای سال آبی جاری یکم مهر ۱۴۰۲ تاکنون ۲۸۲ میلیون متر مکعب بود که ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال و ۴۵ درصد نسبت به دوره درازمدت کمتر است. این رودخانه در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۴۱ میلیون متر مکعب و در مدت مشابه دوره درازمدت ۵۱۳ میلیون متر مکعب آورد داشت.

دادویه گفت: تاکنون بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب در کشتزار‌های این دشت رهاسازی شده که با توجه به کاهش آورد رودخانه هراز در ماه‌های گذشته، حدود هشت درصد کمتر از آب توزیع شده برای دشت هراز نسبت به سال قبل است.

او به بارش‌های مناسب اردیبهشت نیز اشاره کرد و افزود: بارش‌های خوب ماه گذشته سبب شد بخشی از نگرانی‌های کشاورزان دشت هراز کاسته شود. ضمن این‌که آورد رودخانه هراز نیز طی روز‌های اخیر افزایش یافت و امروز –یکشنبه- به ۳۲ متر مکعب بر ثانیه رسید.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان این‌که حدود نیمی از برنج تولیدی مازندران در دشت ۱۰۰ هزار هکتاری هراز کشت می‌شود، گفت: نیاز آب کشاورزی دشت هراز که محدوده حد فاصل بابلرود تا آلش‌رود را در بر می‌گیرد سالانه یک میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب است که ۳۵۶ میلیون متر مکعب از این میزان نیاز آبی کشتزار‌های دشت هراز از چاه‌ها و مابقی از منابع آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.