۱۵۰ کیلومتر راه عشایری در لرستان مرمت شد

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: ۱۵۰ کیلومتر راه عشایری طی سال گذشته در سطح استان با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال نگهداری و مرمت شده است.


هوشنگ نورمحمدی بیان کرد: در راستای ارایه خدمات عمرانی و زیربنایی به منظور ماندگاری عشایر لرستان علاوه بر احداث کانال‌های کشاورزی زمین‌های دیم راه‌های عشایری که در بارندگی‌های سال گذشته تخریب شده بودند نیز از طریق اکیپ‌های راهسازی امور عشایری بازگشایی و بازسازی شدند.

وی با بیان اینکه در راستای تامین آب پایدار، بهسازی چشمه‌ها و احداث آبشخور دام ها، حفاری چاه و احداث منبع آب و شبکه لوله کشی طی سال گذشته اقدامات قابل توجهی انجام شده است افزود: در این راستا با استفاده از ۱۱ کامیون ۱۴ هزار لیتری به مناطق عشایری واقع در قشلاق که با کمبود آب مواجه بودند، آبرسانی شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان ادامه داد: همچنین در مناطق عشایری که منابع آب وجود نداشت و ساکنان از طریق خودرو آب مصرفی را جابجا می‌کردند، ۹۰ دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری چرخدار در اختیار عشایر قرار گرفت.

نورمحمدی ادامه داد: طی سال گذشته ۳۲ هزار تن علوفه دامی جهت تغذیه دام‌ها بصورت نقد و نسیه تحویل، ماهیانه ۷۲۷ تن آرد خانه پزی، ۱۲۵ هزار سیلندر گاز و سه میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر نفت سفید از طریق شرکت فرآورده‌های دامی در مناطق عشایری استان توزیع شده است.

وی بیان کرد: ۸۳ هزار و ۷۳۹ نفر در قالب ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار، جامعه عشایری لرستان را تشکیل می‌دهند که حدود ۸۰۰ خانوار عشایر استان همدان نیز در مسیر کوچ بهاره به مدت یک ماه از مراتع استان جهت تغذیه دام‌ها استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان ادامه داد: عشایر استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند و حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت خود دارند.

نورمحمدی با بیان اینکه عشایر لرستان ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند اظهار داشت: این قشر سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن مواد لبنی، هزار تن شیر، ۱۵۰ تن عسل، و ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری لرستان پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می‌دهد گفت: حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر لرستان کوچرو هستند و ۶ ماه از سال را در مناطق قشلاقی شمال ایلام، خوزستان و جنوب استان مستقر می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری لرستان با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه در استان به زندگی عشایری ادامه می‌دهند، عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل‌های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و دریکوند تشکیل می‌دهند.

برچسب ها: راه ، عشایر ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.