مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت هلوی ۶۰ روزه (زود رس) در استان آغاز شده که پیش بینی می‌شود ۲۰ هزار تن هلو برداشت شود.

 صفدر صفدری با بیان اینکه راندمان تولید در برخی باغ‌ها به ۱۲ تن در هر هکتار می‌رشد، گفت: خراسان شمالی در سطح زیر کشت رتبه هفدهم و در تولید رتبه ۱۳ را در کشور دارد.
وی سطح زیر کشت هلو در استان را بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود:این محصول در مناطق مختلف استان تولید می‌شود و شهرستان مانه و سملقان بیشترین سطح زیر کشت و تولید هلو استان را به خود اختصاص داده است.
به گفته صفدری ارقام هلو به لحاظ رسیدگی به سه گروه زودرس، میان رس و دیر رس تقسیم می‌شوند که ارقام زودرس شامل سرخ و سفید، زعفرانی، شصت روزه گرگانی یا کاردی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: ارقام میان رس شامل زعفرانی، هسته جدا و آلبرتا و ارقام دیرس نظیر جی. اچ، هیل و سبز است.
اتفاق خوب برای باغداران هلو در استان
صفدری با اشاره به تولید بالای هلو در استان گفت: طبق تفاهم با سازمان میادین و اتحادیه میوه فروشان کشور تا ۱۰ روز آینده از باغ‌های هلو بازدید می‌کنند تا بخشی از میوه بازار تهران از استان خراسان شمالی تامین شود.
وی ادامه داد: سال گذشته برای فروش هلوی استان در بازار تهران اقدام شد، اما امسال زودتر این اقدام صورت می‌گیرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین به فعالیت صنایع تبدیلی و تولید کنسانتره هلو اشاره کردو گفت: با توجه به فساد پذیری هلو برای ماندگاری بالا در انبار پرتودهی در دستور کار قرار دارد.
صفدری همچنین به تولید میوه خشک هلو از ارقام هسته جدا اشاره کردو گفت: استان ظرفیت تولید ۴ الی ۵ هزار تُن میوه خشک را دارد.

در خراسان شمالی ۱۹۰۰ بهره بردار در زمینه در برداشت هلو فعالیت می‌کنند.
گستره باغ‌های استان ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می‌شود.

برچسب ها: هلو ، برداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.