توسعه و گسترش اپیدمی بیماری زنگ زرد و پوره سن غلات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نسبت به توسعه و گسترش اپیدمی بیماری زنگ زرد و پوره سن غلات به کشاورزان هشدار داد.

کیومرث اکبری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : امسال با توجه به بارندگی‌های خوب شرایط مناسبی را به لحاظ آب و هوایی داشتیم و هوا هم فعلا خنک است.

وی ادامه داد: این شرایط از یک سو برای مزارع گندم و جو بسیار مناسب است و از سویی دیگر برای گسترش و توسعه اپیدمی بیماری زنگ‌زرد نیز مساعد بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: شرایط آب هوایی کمانکان برای گسترش بیشتر و خسارت‌زایی بیماری زنگ‌زرد مساعد است که حتما کشاورزان باید مبارزه شیمیایی را انجام دهند تا از انتقال این بیماری روی خوشه و خسارت‌زایی جلوگیری شود.

وی با اشاره به مبارزه مناسب با مرحله مادر سن گندم (غلات)، گفت: با توجه به اینکه از این به بعد هوا گرم‌تر می‌شود، مراحل نوزادی یا پورگی سن گندم سریع‌تر طی می‌شود لذا مدت زمان کمتری برای مبارزه با سن گندم در اختیار داریم.

اکبری بر ضرورت مبارزه با مرحله پوره سن گندم تأکید کرد و افزود: امسال گندم از لحاظ رشدی و عملکری و قیمت وضعیت خوب و مناسبی دارد که باید کشاورزان مبارزه به‌موقع با مرحله پوره سن در مزارع گندم و جو را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: هر نیش پوره گندم مساوی با سن‌زدگی است که سبب صدمه‌زدن به کیفیت محصول می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.