معاون صنعت، تجارت و صنایع دفاعی سازمان پدافند غیرعامل کشور:

به دنبال الگوی مصون‌سازی شهرک‌های صنعتی از منظر پدافند غیرعامل هستیم

ملک گفت: رعایت حداکثری الزامات و ملاحظات پدافند غیر عامل در شهرک‌های صنعتی مورد تاکید جدی سازمان پدافند غیر عامل کشور است و به دنبال الگوی مصون سازی شهرک‌های صنعتی از منظر پدافند غیر عامل هستیم.

معاون صنعت، تجارت و صنایع دفاعی سازمان پدافند غیر عامل کشور با همراهی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و مدیر کل پدافند غیرعامل استان از شهرک صنعتی بزرگ شیرازبازدید و در جلسه با فعالان صنعتی بر لزوم رعایت الزامات پدافند غیر عامل در بخش صنعت تاکید کرد.

امیر سرتیپ علی ملک، معاون صنعت، تجارت و صنایع دفاعی سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی با توجه به ویژگی‌هایی نظیر استقرار واحد‌های تولیدی و صنعتی و حضور سرمایه‌های انسانی فعال در صنایع از اهمیت بالایی در موضوع پدافند غیر عامل برخوردارند گفت: رعایت الزامات پدافند غیر عامل با هدف مصونیت بخشی و حفاظت و صیانت از سرمایه گذاری‌ها و جان افراد شاغل در مجموعه‌های صنعتی در اولویت قراردارد.

او با اشاره به نقش مهم واحد‌های تولیدی و صنعتی در اقتصاد کشور گفت:تداوم تولید و حفظ سرمایه انسانی در برابر تهدیدات و مخاطرات در حوزه پدافند غیر عامل در شهرک‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ملک با اشاره به فعالیت برخی واحد‌های صنعتی خطرزا بویژه در صنایع شیمیایی در شهرک‌های صنعتی گفت: به همین دلیل نیز رعایت حداکثری الزامات و ملاحضات پدافند غیر عامل در شهرک‌های صنعتی مورد تاکید جدی سازمان پدافند غیر عامل کشور است و به دنبال الگوی مصون سازی شهرک‌های صنعتی از منظر پدافند غیر عامل هستیم.

معاون صنعت، تجارت و صنایع دفاعی سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه با تاکید بر لزوم تعیین فرماندهی یکپارچه درهنگام حوادث و مخاطرات گفت: از برنامه‌های این سازمان شناسایی عناصر، افراد و سازمان‌های مرتبط با مدیریت شرایط اضطراری و تعیین فرماندهی واحد با هدف ایجاد هماهنگی بین اجزای دخیل در مدیریت حوادث است.

ملک برگزاری رزمایش‌ها با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت و رفع آنها را از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیر عامل کشور بیان کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز با اشاره به اهمیت راهبردی پدافند غیرعامل گفت: شهرک‌های صنعتی جزو تاسیسات حساس و زیربنایی کشوری به شمار می‌روند و رعایت الزامات پدافند غیرعامل یک اولویت است.

سید مسعود عظیمی افزود: تلاش برای حفظ امنیت و ارتقای ضریب ایمنی شهرک‌ها نواحی صنعتی ضروری و نحوه اجرای پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر نیز حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تصریح کرد: با پیش‌بینی و رعایت موارد لازم در رابطه با ساخت‌وساز‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اجرای سیاست‌ها و روش‌های پدافند غیرعامل تلاش ویژه‌ای شده است.

او با بیان اینکه مراحل مختلف ساخت و ساز طرح‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با نظارت کامل ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شود گفت: در این زمینه با تفاهم نامه منعقد شده با نظام مهندسی ساختمان استان و با اعمال نظارت‌های مستمر، در تلاشیم طرح‌های صنعتی در دست اجرا با کیفیت مناسب و بر اساس آخرین استاندارد‌ها انجام شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه اصل پیشگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با حوادث و تهدیدات در اولویت برنامه‌های کمیته پدافند غیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار دارد، افزود: در این زمینه علاوه بر الزامات قانونی نظیر حفظ حریم واحد‌های صنعتی و ایجاد و تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی، احداث نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک و احداث درمانگاه و جانمایی واحد‌های صنعتی در زون‌های مختلف برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر بازرسی ایمنی واحد‌های صنعتی و تهیه شناسنامه ایمنی نیز به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

عظیمی با تصریح اینکه شناسایی واحد‌های تولیدی ریسک پذیر به‌صورت متناوب در دستور کار است و اطلاعات مربوطه به‌صورت منظم به‌روزرسانی می‌شود، گفت: تاکنون با انجام طرح ویژه ممیزی ایمنی و بهداشت (HSE) در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای بیش از ۳هزار واحد صنعتی شناسنامه ایمنی صادر شده و کار ممیزی برای صدور شناسه ایمنی سایر واحد‌های صنعتی نیز در حال انجام است.

او بر ضرورت به روز رسانی طرح پدافند غیر عامل شهرک‌های صنعتی با همکاری سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: در این طرح ضمن شناسایی اماکن، تاسیسات و واحد‌های تولیدی پرخطر، نقشه ومختصات کامل آنها در اختیار اداره کل پدافند غیرعامل عامل و دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار می‌گیرد تا در مواقع اضطراری وبحران، بهترین و مناسب‌ترین اقدام صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با تصریح اینکه طراحی و مکان‌یابی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید را نیز با در نظر گرفتن الزامات پدافند غیرعامل انجام می‌دهیم، تصریح کرد: سطح بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای مقابله با تهدیدات احتمالی در دستور کار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار