هاشمی: بودجه کمیته ملی المپیک افزایش یافت

دبیرکل کمیته ملی المپیک در رابطه با مسائل مختلف صحبت‌هایی را بیان کرد.

سی و ششمین نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک امروز سه شنبه ۸ خردادماه در سالن جلسات کمیته ملی المپیک برگزار شد.

سید مناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک در ابتدای صحبت‌های خود، شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه وی را به مردم ایران و جامعه ورزش تسلیت گفت.

 وی گفت: اصلی‌ترین موضوع بحث جلسه امروز در مورد بودجه بود، با توجه به ابلاغ بودجه توسط مجلس اصلاحاتی صورت گرفت، بر این اساس ١٠٩٠ میلیارد تومان در حوزه عمرانی و جاری هزینه داریم؛ ١٤٠ میلیارد برای اعتبارات عمرانی و کمپ تیم‌های ملی هزینه می‌شود و مابقی اعتبارات جاری است.

وی در ادامه افزود: با توجه به ابلاغ بودجه و اصلاحات صورت گرفته نگرانی‌ها و دغدغه‌های مالی برای سال جاری نخواهیم داشت. سهم فدراسیون‌ها در ۶ شاخص بررسی شد و اعداد و ارقام را مدنظر قرار دادیم و سهم فدراسیون‌ها را بعد از نهایی شدن اعلام می‌کنیم. در این زمینه رشد خوبی داشتیم، بعضی بین ٥ تا ٢٠ و نهایت ٣٠ درصد و بعضی تا ٦٠ درصد افزایش داشته‌اند.

مناف هاشمی در ادامه افزود: با یک اصلاحات که اعضای هیات اجرایی اختیار آن را به رئیس کمیته دادند، رقم بودجه تخصیصی به هر فدراسیون نهایی می‌شود.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: تا به امروز ٣٤ سهمیه در ٩ رشته داشتیم، البته سهمیه رنکینگ در تنیس روی میز قطعی است بنابراین می‌توان روی ٣٥ سهمیه نظر داشت. در رشته‌های دوومیدانی، تیروکمان، والیبال و شنا وایلد کارت امید به کسب سهمیه داریم، بنابراین امیدواریم نهایت به ۳۹ یا ۴۰ سهمیه برسیم.

هاشمی همچنین در مورد کادر سرپرستی و همراهان برای بازی‌های پاریس توضیح داد و گفت: بین ۷ تا ۱۴ نفر را به عنوان پشتیبان غیر فنی داریم. محدودیت‌هایی داریم و به همین دلیل جمعیت کادر سرپرستی کمتر است. از بین آنها ۲ نفر پزشک هستند و در مجموع تعداد کادر سرپرستی نسبت به دوره قبل کمتر شده است. در کادر خبرنگاران هم ۹ نفر به همراه رئیس مرکز رسانه کمیته المپیک داریم که این جدا از لیست صدا و سیما است و آنها جدا هستند. تعداد مقامات و مدیران هم در آنجا محدود هستند و وزیر ورزش در هفته دوم در پاریس حضور پیدا می‌کند. «صلح برای کودکان» به عنوان شعار کاروان انتخاب شده و نام کاروان هم «خادم الرضا» است.

مناف هاشمی در خصوص انتخاب پرچمدار برای کاروان اعزامی ایران بیان کرد: ندا شهسواری که در تنیس روی میز برای سومین بار سهمیه گرفته به عنوان پرچمدار بانو و مهدی الفتی عضو تیم ژیمناستیک به عنوان پرچمدار مرد المپیک ۲۰۲۴ پاریس انتخاب شدند. فاطمه مجلل هم در اختتامیه المپیک پرچمدار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از وزنه برداران نسبت به تفاوت حقوق المپین‌ها انتقاد داشتند، نظر شما در رابطه با انتقاد آنها چیست، گفت: اجازه بدهید ما با آنها بحث روبه‌رو شدن نداشته باشیم. آنها تحت فشار روحی و روانی هستند و به همین دلیل جواب ندادیم، اما برای همه فدراسیون‌ها در قالب شاخص، از ۲۰۰ تا ۱۵ میلیون به هر ورزشکار پرداخت می‌شود. بین این دو عدد تشخیص مرکز نظارت و فدراسیون است. ورزشکاری داریم که ۶۰ و حتی ۱۰۰ میلیون می‌گیرد. در واقع شاخص وجود دارد و ما هیچ فرقی قائل نمی‌شویم.

مناف هاشمی در ادامه خاطر نشان کرد: ورزشکاران از سوی مرکز نظارت مورد ارزیابی ماهانه قرار می‌گیرند. همچنین روزی سه میلیون اعتبار برای ورزشکاران در اردو در نظر می‌گیریم. ملاک اصلی آن پنج شاخص است و اگر ورزشکاران و رؤسای فدراسیون‌ها توجیه نیستند، ما نباید اینجا جواب بدهیم. می‌گویند آنها را در حد مدال ندیده‌ایم، در این باره اگر ورزشکاری مدال بهتری بگیرد، پول عقب مانده به او پرداخت می‌شود. تلاش ما این است که کوتاهی نکنیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه اگر ۴۰ سهمیه بگیریم، به لحاظ کیفی نسبت به دوره‌های قبل عقب نیستیم، خاطرنشان کرد: پاداش پای سکوی برخی کشور‌ها مانند آمریکا و انگلیس و فرانسه به اندازه ما نیست. شاید برخی در کشور‌های عربی و آسیای میانه مانند ما باشند، ضمن اینکه اینها جدا از پاداش ریاست جمهوری و دولت است.

مناف هاشمی در پاسخ به این سوال که مسئولیت افسران حفاظت از ورزشکاران در جریان بازی‌های المپیک چیست، گفت: کسانی که در این پست هستند، در رشته‌های مدیریتی و روانشناسی و با شرح وظایف مصوب حضور دارند. کمیته بین المللی المپیک تا سه نفر به هر کشور سهمیه می‌دهد، ایران هنوز در مورد تعداد افراد اعزامی در این پست به جمع بندی نرسیده است.

هاشمی در پایان  اظهار داشت: رشته‌هایی اعزام خواهند شد که براساس یکسری شاخص‌ها باشند. درخصوص بازی‌های داخل سالن آسیا هم ملاک اعزام فقط مدال است. ملاک اصلی اعزام، کسب مدال طلا است، اما برای برخی رشته‌ها، ملاک اعزام را کسب نقره و برنز در نظر گرفته‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار