در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

توسعه فضا‌های کاری مجازی، نیازمند حمایت و بسترسازی

کسب و کار‌های مجازی برای توسعه یافتن نیازمند بستر مناسب و حمایت‌های لازم هستند.

به دنبال پیشرفت سریع فناوری و توسعه اینترنت در جهان، بسیاری از کسب و کارها به فضای سایبری منتقل شده اند و اتفاقا این کسب و کارهای مجازی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

یکی از موضوعات مهمی که توسط شهید رئیسی در دوران ریاست جمهوری ایشان مورد تاکید قرار می‌گرفت نیز، بحث حمایت از کسب و کارهای مجازی به ویژه در سکوهای داخلی بود تا مشکلات ناشی از عدم دسترسی یا کاهش سرعت و کیفیت اینترنت شبکه، خللی در کار فعالان این حوزه ایجاد نکند.

فریلنسری یکی از انواع مشاغل مجازی است که به صورت دورکاری انجام می شود و برای انجام آن لازم است بسترهای مورد نیاز فراهم باشد.

فریلنسری حوزه‌های مختلفی دارد

سهیل دادخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و سرپرست بنیاد توسعه کسب و کار این دانشگاه که در حوزه زمینه سازی برای فریلنسری فعالیت دارد؛ در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: تقریبا چند سالی است در دانشگاه و مجموعه جهاد دانشگاهی تلاش می کنیم تا به نوعی بتوانیم ظرفیت هایی که در حوزه فریلنسری  در کشور وجود دارد و واقعا ظرفیت های خوبی هم است را تجمیع کنیم. به این معنا که اگر اکنون هر کسی به صورت انفرادی کار می کند این‌ها را تجمیع کنیم.

او پیرامون اقتصاد دیجیتال مطرح کرد: همایش های متعددی در حوزه فریلنسری برگزار شده است. مشاغل آزادکاری در بخش های مختلف متعدد هستند اما آن‌هایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال تعریف می‌شوند گرچه زیاد هستند اما یک تعداد مشخص هستند و ما تاکیدمان در ترویج آن دست از مشاغل است، از بحث های تولید محتوا، گرافیک، برنامه نویسی و صداپیشگی بگیرید تا حوزه های متعدد دیگر که افراد فعال در این حوزه در بسترهای الکترونیک و با استفاده از اینترنت می توانند کسب درآمد بکنند و به نوعی فضای اقتصاد دیجیتال کشور را توسعه بدهند.

کسب و کار نوپای مجازی نیازمند حمایت

سرپرست بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ درباره حمایت‌های دولتی لازم توضیح داد: هیئت دولت یک آیین نامه ای را سال ۱۴۰۱ مصوب کرد و وظایفی بر عهده دوستانی از نهادهای مختلف چون وزارت ارتباطات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت کار و دانشگاه گذاشته شد ولی متاسفانه تا کنون علی رغم اتفاق خیلی خوبی که در همان مقطع افتاد، امور به درستی اجرایی نشد.

دادخواه ادامه داد:  یکی از دغدغه ها و درخواست های ما از دوستان این است که کمک کنیم تا فریلنسری را در کشور ملی کنیم و سپس در سطح بین المللی توسعه دهیم.

او در مورد ابعاد مختلف این حوزه توضیح داد: ما آموزش را در چند بخش برای جوانان داریم به این جهت که از ظرفیت فریلنسری برای اشتغال و کسب درآمد استفاده کنند. یک بحث دیگر کارفرماها، کارآفرینان و مدیران هستند که بتوانند از ظرفیت فری لنسرها استفاده کنند. یک حوزه دیگر هم که فعالیت می کنیم حوزه سیاستگذاران است که آن‌ها هم با قوانین و مقرراتی که وضع می‌کنند از این حوزه حمایت کنند و فری لنسری و این اکوسیستم در کشور توسعه پیدا بکند و شکل بگیرد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ درباره فراگیری فریلنسری توسط اقشار مختلف بیان کرد: تمام اقشار مختلف، حتی افراد کم توان و معلول، خانم های‌خانه‌دار یا حتی اقشاری که در مناطق محروم زندگی می کنند می‌توانند در شهر و خانه خود به طور مجازی از این فرصت استفاده کنند. 

دادخواه با بیان اینکه به افرادی که اصلا مهارت ندارند و به نوعی صفر کیلومتر هستند مهارت اولیه آموزش داده می‌شود، گفت: بعد از امتحانات، اواسط تیر ما سعی می‌کنیم  مدرسه تابستانی را با این مضمون با کمک مجموعه بخش خصوصی راه اندازی کنیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار