در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۲۰ درصد مرگ ناشی از دخانیات به دلیل مواجهه با دود آن است

رئیس اداره کنترل و دخانیات وزارت بهداشت گفـت: اماکن عمومی جزء لیست نظارتی قرار گرفته و با مشاهده تخلفات، واحد صنفی مربوطه به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

بهزاد ولیزاده رئیس اداره کنترل و دخانیات وزارت بهداشت گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات سال ۸۵ مجلس، استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی ممنوع است و این ممنوعیت شامل تعریف مربوطه بند ۸ ماده اجرایی قانون کنترل دخانیات بوده که اماکن عمومی به محل های مراجعه و مورد استفاده جمعی مانند اماکن متبرکه، بیمارستان و درمانگاه ها، سالن های نمایش، مهمان پذیر و سالن های عمومی، رستوران، قهوه خانه و فروشگاه ها بر طبق قانون کنترل دخانیات تعریف شده اند.

وی بیان کرد: مکانیزم اجرایی در خصوص ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی بدین صورت است که این مکان ها جزء لیست نظارتی ماموران بهداشت محیط قرار گرفته اند و با مشاهده تخلفات، واحد صنفی مربوطه به مراجع ذی‌ربط و مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

ولیزاده تاکید کرد: مبنای جریمه در قانون پایین بوده و بازدارنده نخواهد بود. عرضه دخانیات با سود بالایی همراه است و معتقدم که باید از ظرفیت سایر قوانین استفاده کنیم.

رئیس اداره کنترل و دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس قانون مجازات اسلامی، هرنوع تهدید علیه سلامت عمومی جرم اعلام شده و باید از این قانون برای تشدید برخوردها علیه استعمال دخانیات در اماکن عمومی، استفاده کنیم.

وی گفت: درصد زیادی از افراد به دلیل مواجهه با دود دخانیات دچار بیماری یا عوارض آن می شوند.

ولیزاده افزود: بررسی ها نشان می دهد که میزان مرگ بر اثر مواجهه با دود دخانیات حدود ۲۰ درصد مرگ ناشی از استعمال دخانیات است.

رئیس اداره کنترل و دخانیات وزارت بهداشت اضافه کرد:در دنیا، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به دلیل مواجهه با دود ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.

برچسب ها: دخانیات ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
از دست سیگاری هایی که در پیاده رو هستند باید فرار کنیم تا دودش وارد حلقمون نشه
آخرین اخبار