۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ روزی که با قیام خونین در شهر‌های قم، ورامین و تهران برای همیشه در تقویم انقلاب اسلامی ماندگار شد.

 قیام پانزده خرداد در واقع در پی تجمع اعتراضی مردم همزمان با دستگیری امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه، به روز کشتار مردم این شهر‌ها تبدیل شد و اکنون به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این انقلاب به ثبت رسیده است. 

کارشناس مذهبی در کفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امام خمینی (ره) به دلیل کشته و مجروح شدن مردم در این تظاهرات این روز را برای همیشه روز عزای عمومی اعلام کرد و به همین منظور در تقویم هم به عنوان یکی از روز‌های تاریخی و تعطیل رسمی آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی افزود: حوادث مربوط به مدرسه فیضیه در آن روز منجر به نامگذاری این روز تاریخی در تقویم شد.

 

قیام ۱۵ خرداد، نهضتی فراموش نشدنی 

 

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) ۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ بعدازظهر روز عاشورا سخنرانی داشت، در آن روز در زمان حکومت شاهنشاهی به همراه تعدادی از روحانیون دستگیر شدند، بیان داشت: مردم قم و برخی شهر‌های دیگر پس از آگاه شدن از دستگیری امام راحل، دست به تظاهرات و تجمع زدند، دانشجویان در دانشگاه تهران کلاس‌های درس را تعطیل و به تظاهرات پیوستند که در نهایت منجر به درگیری با ماموران نظامی رژیم شاهنشاهی شدند.

قیام ۱۵ خرداد یک قیام اسلامی و مردمی

حجت الاسلام شیخ بهایی قیام ۱۵ خردادماه را یک قیام اسلامی خالص و مردمی خالص دانست و افزود: هیچ حزب و گروهی در برپایی این قیام نقش نداشت و هیچ هدفی جز دفاع از اسلام پیش چشم قیام کنندگان نبود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد:مردم وقتی دیدند رهبرشان و مرجع تقلیدشان را دشمن دستگیر کرده و قصد اعدام ایشان را دارد به خیابان‌ها آمدند و هدف دفاع از رهبری و مرجعیت اسلامی در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح بود.

حجت الاسلام شیخ بهایی با بیان اینکه در سحرگاه ۱۵ خرداد مامورین به منزل امام یورش بردند و خادم منزل را که روی حیاط می‌خوابید به باد کتک گرفتند، گفت:آن‌ها از او امام خمینی (ره) را می‌خواستند امام خمینی که برای نماز شب به پا خواسته بود روی حیات آمد تا وضو بگیرد وقتی با صحنه مواجه شد فریاد زد خمینی منم این را کتک می‌زنید ترسیدند فاصله گرفتند در خانه بیرون رفت و سوار ماشین شد ند، ۱۰ نفر بودند و همان لحظه به سوی تهران حرکت کردند.

 حجت الاسلام شیخ بهایی گفت:در بین راه وقت نماز صبح بود امام درخواست کرد که نگه دارید نماز بخوانیم نگه نداشتند با اصرار امام راضی شدند که سرعت ماشین را کم کنند تا امام از داخل ماشین دستش را به خاک داخل جاده بزند و تیمم کند و با همین وضع امام نماز را خواند و بعد‌ها فرمود اگر به دو رکعت نماز اعتماد داشته باشم در پیشگاه خدا این دو رکعت نماز هست همچنین در بین راه اتومبیل از جاده منحرف شد و به سوی بیابان رفت.

این کارشناس مذهبی بیان داشت:امام فرمود مطمئن شدم که قصد اعدام مرا دارند بعداً ماشین به سمت جاده اصلی برگشت به خودم مراجعه کردم دیدم اصلاً نترسیدم آنها می‌ترسیدند و من آنها را دلداری می‌دادم.

 

قیام ۱۵ خرداد، نهضتی فراموش نشدنی 

 

وی با بیان اینکه اولین کسی که متوجه شد امام را بردند مرحوم سید مصطفی فرزند امام بود که پشت بام رفت و فریاد کشید جمعیت آمدند و به سمت حرم مطهر حرکت کردند.

حجت الاسلام شیخ بهایی عنوان داشت:در تهران و شهرستان‌ها نیز تظاهرات مردمی اوج گرفت ولی رژیم منحوس پهلوی در تهران و ورامین و پیشوا مردم را به رگبار بست در تهران هزاران نفر شهید و زخمی شدند.

این کارشناس مذهبی گفت: به همین منظور ۱۵ خرداد در تقویم جمهوری اسلامی به نقطه عطف خودشناسی ملت ایران و جرقه‌ای برای شکل‌گیری انقلاب اسلامی در آن زمان محسوب می‌شود. 

حجت الاسلام شیخ بهایی افزود:قیامی که پس از مبارزه به حق امام خمینی (ره) با کمک حکومت شاهنشاهی دستگیر شد و اعتراض گسترده مردم در شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، قم و تبریز را به دنبال داشت.

وی افزود: نیرو‌های نظامی در آن روز از راهپیمایی مردم در ورامین جلوگیری کردند و پس از درگیری با جمعیت تظاهرات‌کننده تعدادی از آنها را به خاک و خون کشیدند و این قیام به درگیری خونین با این رژیم نامیده شد و در آن زمان سعی کردند که این اقدام را نیز به خارج از مرز‌ها نسبت دهند. اما مردم با این قیام به که نشان دادند که با وحدت و یکپارچگی در مقابل ظلم و جور ایستاده‌اند.

۱۵ خرداد، قیامی تاریخی و تاریخ‌ساز

این کارشناس مذهبی بیان داشت:از روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تاکنون این روز تاریخی و تاریخ‌ساز برای همه ماندگار ماند، زیرا مردم در این قیام اعتراض خود در مخالفت با سیاست‌ها و برخورد‌های ظالمانه حکومت شاهنشاهی نشان دادند، بنابراین موجی که از خروش مردم در آن زمان ایجاد شد هیچ‌گاه از جوش و خروش نخواهد افتاد و با توجه به تجلی آرمان‌های یک ملت در این روز، این شعله‌های خروش هیچگاه خاموش نشد.

فرمایشات گهر بار امام خمینی (ره) در مورد قیام ۱۵ خرداد

امام خمینی (ره) پس از قیام خونین ۱۵ خرداد بیانات و فرمایشات گهرباری داشتند که نشان می‌دهد که این رویداد عظیم مردمی که منجر به کشتن و زخمی شدن تعدادی از مردم شرکت‌کننده در تظاهرات شده بود، تا چه حدی برای همه دارای اهمیت است.

 

قیام ۱۵ خرداد، نهضتی فراموش نشدنی 

 

امام راحل می‌فرمایند: ۱۵ خرداد یک نقطه عطفی است در تاریخ کشور ما که از همان وقت، شروع به فعالیت سیاسی شد و روحانیون از همان وقت خودشان را مجهز کردند. این قیام یک مصیبتی بود برای ملت ما، لکن مبدا جنبش بود. ۱۵ خرداد در عین حالی که مصیبت بود لکن مبارک بود برای ملت که منتهی شد به یک امر بزرگی و آن استقلال کشور و ازادی برای همه مملکت.

همچنین امام خمینی (ره) درباره این قیام فرمودند: ۱۵ خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدائیت اسلام و راهنمایی روحانیت. در حقیقت دستاورد این قیام در سال ۱۳۴۲ پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود. این قیام اسطوره قدرت ستمشاهی را در هم شکست و افسانه‌ها و افسون‌ها را باطل کرد. در واقع اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشوری ۱۵ خرداد رقم خورد. این قیام مبدا نهضت اسلامی ایران است.

تشریح جزییات مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در کرمان

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرمان از برگزاری ویژه‌برنامه‌های مراسم گرامیداشت ارتحال امام خمینی (ره) در بیش از ۲۰۰ نقطه استان خبر داد.

حسین انجم‌شعاع به مناسبت بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره)، قیام ۱۵ خرداد را منشا و سرآغاز جمهوری اسلامی خواند و گفت: پانزدهم خرداد مراسم گرامیداشت این قیام ساعت ۲۰ در تکیه میدان قلعه شهر کرمان برگزار خواهد شد.

وی افزود: برگزاری بزرگداشت ارتحال امام راحل ویژه بانوان ۹ خرداد در میدان شورا، دعای ندبه و برگزاری یازدهمین سوگواری ملی تعزیه در روستای ده‌زیار از ۱۲ تا ۲۲ خردادماه از جمله دیگر برنامه‌های بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کرمان تصریح کرد: از استان سه هزار نفر برای شرکت در مراسم ارتحال امام (ره) در پایتخت حضور خواهند یافت.

وی بیان داشت: در ۱۳ خرداد نیز مراسم محوری ساعت ۲۰ در مسجد امام (ره) شهر کرمان برگزار می‌شود و سخنران آن نیز حجت‌اسلام دولابی مشاور ریاست جمهوری در امور روحانیت خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم کشورمان در هشتم تیرماه امسال نیز در انتخابات پیش رو به کسی رای خواهند داد که ادامه دهنده راه رئیس جمهور شهید باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان با تاکید بر اینکه شهید آیت الله رئیسی نشان داد می‌توان جهادی و انقلابی کار کرد، اظهارداشت: شهید جمهور به‌خوبی به همگان نشان داد که با حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و در ارتباط با مردم به‌خوبی کار‌ها پیش خواهد رفت.

وی همچنین با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت جامع امام خمینی (ره) تصریح کرد: امام بزرگوار شخصیتی بی نظیر در عصر حاضر بودند که توانستند بزرگترین انقلاب قرن را ایجاد کنند.

این قیام باعث روشن شدن خط مبارزه و با حرکت انقلابی مردم به صورت تدریجی شد تا اینکه در نهایت این مسیر مشخص مردم و تظاهرات و اعتراضات گسترده در طول آن سال‌ها، انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رخ داد و در واقع جمهوری اسلامی به وجود آورده شد.

گزارش: آذر عسکرپور

برچسب ها: قیام ، 15 خرداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار