بنایی شگفت انگیز در قلب سنندج

وجود عمارت‌های تاریخی یکی از ویژگی‌های شهر سنندج است، اما در این میان عمارت وکیل الملک زیبایی و راز و رمز خاص خود را دارد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان کردستان در بازدیدی از عمارت وکیل سنندج، موفق ثبت گوشه‌هایی از شکوه آن شد.

قدمت این بنا به دوره‌ای افشاریه، زندیه و قاجاریه بر می‌گردد و همچون نگینی در قلب شهر سنندج می‌درخشد.

مساحت کل عمارت درحدود ۱/۸ هکتار بوده است که مشتمل برباغات و سه بخش مسکونی و تشریفاتی می‌باشد. اصل ساخت عمارت وکیل را در دوره زندیه می‌دادند و در دوره‌های بعد تکمیل شده است.

عمارت دارای سه حیاط می‌باشد، ورودی ساختمان جنوبی به گونه‌ای است که ابتدا وارد دالانی شده که از سطح خیابان و حیاط پائین تراست.

بنایی شگفت انگیز در قلب سنندج

در قسمت شرقی حیاط شاه نشینی قراردارد که به ایوان بلندی که به سمت باغ (پارک فعلی) راه داشته است و این ایوان در دو طبقه مشترک و دارای دو ستون سنگی باتزئینات حجاری می‌باشد.

آب این مجموعه از دو قنات کناری و میانی تامین می‌شده است. قنات میانی نزدیک عمارت خسروآباد و قنات کناری زیرتپه ملاحسین اواسط خیابان آبیدر کنونی می‌باشد.

این عمارت شامل تزئیناتی ازقبیل آجرکاری درنماها، انواع اروسیها، حجاری (ستون‌ها و ازاره‌ها و...)، نقاشی‌ها (حمام) و... را می‌توان نام برد.

همچنین اروسی‌های این مجموعه، مرجع اروسی سازی در سنندج می‌باشد.

بنایی شگفت انگیز در قلب سنندج

این عمارت باگذشت سال‌ها هنوز در نهایت پایداری و استحکام پابرجاست و چون نگینی در قلب شهر سنندج خودنمایی می‌کند و حکایت از گذشته درخشان خویش دارد.

عمارت دیدنی وکیل الملک سنندج به شماره ۲۸۳۶ در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.