بررسی مشکل کارخانه خوارک دام یاسوج با حضور مسئولان کشوری

با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور آخرین وضعیت کارخانه خوراک دام یاسوج بررسی و راهکار‌های لازم برای خروج این واحد از وضعیت رکود ارایه شد.

کارخانه تولیدی خوراک دام و طیوریاسوج با سابقه فعالیت ۴۰ ساله و با ظرفیت اسمی حدود ۵۰ هزار تن در سال و یکی از نیازهای ضروری تامین علوفه مورد نیاز دام کهگیلویه وبویراحمد با چالش های متعددی مواجه شده و در آستانه تعطیلی دوباره است که در نشستی مشکلات و موانع احیای این واحد تولیدی با حضور رئیس سازمان امور عشایر بررسی شد.
 
رئیس سازمان عشایر کشور با بیان اینکه حیف است این واحد تولیدی تعطیل شود گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل قطب بودن در حوزه دام و بسیاری از محصولات زراعی و کشاورزی و نقش محوری آن در تولید و تامین امنیت غذایی کشور نیازمند حمایت های ویژه تر از سوی سازمان های متولی در سطح ملی است.
 
شایان نادری افزود: باید تلاش کنیم و زمینه احیای مجدد این کارخانه را فراهم کنیم و سازمان امور عشایر هم از تلاش برای رفع مشکلات آن دریغ نخواهد کرد.
 
معاون و حسابدار کارخانه خوراک دام امور عشایر هم با اشاره به مشکلات این کارخانه گفت: ۱۰ سال از عمر این کارخانه می‌گذرد، هفت دوره سود کرده و سه سال زیان دیده و فروش چندانی نداشتیم.
 
بهروز اسدزاده به دلایل زیان ده کارخانه خوراک دام اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل اینکه ما دچار زیان شدیم این است که دامداران و عشایر ما به جای استفاده از کنستانتره از مواد خام برای دام خود استفاده می‌کنند و فرهنگ استفاده از کنستانتره ضعیف است.
 
وی تصریح کرد: در همه شهرستان‌ها کارخانه کنستانتره احداث و همین باعث شده که فروش ما کمتر شود.
 
اسدزاده با اشاره به اینکه تجهیزات و امکانات کارخانه فرسوده و مستهلک است اضافه کرد: ظرفیت اسمی کارخانه ۴۸ هزار تن در سال بود و هم اکنون به ۱۲ هزار تن رسیده است.

خرم مدیرعامل اتحادیه دامداران سازمان امور عشایر گفت: من این صحبت‌ها را توجیه می‌دانم.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این سخنان توجیه نیست گفت: کارخانه مستهلک شده و تولید برای این کارخانه سود ندارد و از طرفی فرهنگ استفاده از کنستانتره هم ضعیف است؛ باید کیفیت خوب و قیمت متعادل باشد تا از ما خرید کنند.

فضل الله آذرفر ادامه داد: به همین دلیل فروش کمتر شده است؛ البته عدم سوددهی کارخانه قابل‌پذیریش نیست و برای به سودرسانی کارخانه برنامه‌ریزی جدید باید انجام شود.

فضل خرم مدیرعامل اتحادیه دامداران سازمان امور عشایر از اعضای هیئت مدیره کارخانه خوراک دام امور عشایر سؤال کرد در سال ۱۴۰۳ چند جلسه برگزار کرده‌اید؟ یکی از اعضای هیئت مدیره پاسخ داد امسال هیچ جلسه‌ای نداشتیم. خرم خطاب به آن‌ها گفت: دو ماه واندی از سال گذشته و جلسه هیئت مدیره را تشکیل نداده‌اید و بعد توقع دارید که مشکلات کارخانه مرتفع شود و یا به سوددهی برسد.
 
یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره کارخانه خوراک دام امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از نبود چارت سازمانی در کارخانه سخن گفت و بیان کرد: وقتی چارت سازمانی نباشد، انباردار وظیفه خودش را نداند و مسئول فنی نداشته باشیم، باید کارخانه به این روز بیفتد.
 
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: اینکه از زیان‌دهی و عدم بازار فروش سخن می‌گویید، درست نیست؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به استان‌های عشایری فارس، خوزستان، اصفهان دسترسی دارد باید تنوع ایجاد کنید و محصولات خود را به فروش برسانید.
 
مهرماه ۱۳۹۳ کارخانه خوراک دام و طیور دشتروم وابسته به امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید روزانه ۷۰ تن و سالانه ۳۳ هزار تن کنسانتره راه‌اندازی شد.

با راه‌اندازی این کارخانه به صورت غیرمستقیم برای ۲۰ نفر و غیر مستقیم برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

این کارخانه یکی از بهترین کارخانه‌های دام و طیور در سطح کشور است.

از مزایای مهم راه‌اندازی مجدد این کارخانه این است که خرید علوفه کاهش پیدا می‌کند و شیردهی بیشتر و دو قلوزایی در میان دام‌های عشایر ایجاد می‌شود.
در سال‌های اخیر کارخانه با مشکل فروش مواجه شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.