بهره‌برداری از مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی در اصفهان

مرکز پرتو فرایند اصفهان با هدف آفت زدایی و افزایش انبار مانی محصولات کشاورزی افتتاح شد.

 رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه افتتاح مرکز پرتو دهی اصفهان، دستگاه پرتو دهی خود محفاظ گاما با پرتو دهی گاما را از قابلیت از بین بردن آفات محصولات کشاورزی و افزایش عمر انبارمانی محصولاتی همچون حبوبات، غلات، گیاهان دارویی و برخی از خشکبار را تا سه سال بیان کرد وگفت:یکی از محور‌های مهم سند راهبردی سازمان انرژی اتمی انتقال فناوری هسته‌ای در زندگی مردم است.


محمد اسلامی، افتتاح این مرکز را یکی از کاربرد‌های انرژی هسته‌ای در زندگی مردم دانست وافزود: این مرکز علاوه بر ارایه خدمات روزانه و متداول به بخش کشاورزی، قادر به پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه است وامنیت غذایی از اصول راهبردی کشور است.

او گفت:کنار پیشبرد اهداف فنی دنبال فرهنگ سازی هم برای جامعه هستیم تا درک بهتری از این فناوری در سلامت جامع ایجاد شود.


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف، چون کشاورزی، صنعت و سلامت کاربرد دارد و مردم از این فناوری بهره می‌برند.


به گفته معاون سازمان انرژی اتمی در مرحله اول بر مبنای سند راهبردی سازمان انرژی اتمی قرار است ۱۲ نقطه از کشور برای مباحث پرتو دهی محصولات کشاورزی تجهیز شود و در مرحله بعدی ۳۱ نقطه کشور به مراکز پرتودهی تجهیز می‌شوند.


شیرمردی افزود:۱۱ درصد جمعیت دنیا دچار سوء تغذیه شدید هستندکه همین مسئله ارتقاء امنیت غذایی را نشان می‌دهد.


او ادامه داد: این فناوری تجربه تحقیقاتی ۱۰۰ ساله و تجاری ۷۰ ساله دارد که همین نشان از ایمن بودن این حوزه است.


مرکز پرتو دهی خود محافظ گاما طی ۴ ماه فعالیت شبانه روزی در فضایی به مساحت ۵ هزار مترمربع به مرحله بهره‌برداری رسید.


مراحل احداث این مرکز نظیر ساخت جایگاه استقرار سامانه پرتودهی، استخر بارگذاری، بهسازی سوله و فضای پیرامونی، ساخت سیستم‌های انتقال محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.