توزیع ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی در بین عشایر با دستور ویژه شهید رئیسی

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از برکاتی که شهید رئیسی برای عشایر داشت، تامین و در اختیار قرار دادن ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی در بین عشایر کل کشور بود که استان ما نیز از این برکت بهره‌مند شد.

محمد محمودی اظهار داشت: چهارمحال بختیاری پس از فارس دومین استان عشایری کشور است و بیش از یک و نیم میلیون دام سبک درون این استان وجود دارد، جمعیت عشایری این استان بر اساس آخرین سرشماری انجام گرفته، ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانواده عشایری و ۱۲۴ هزار و ۷۳ نفر است. شهرستان کوهرنگ، اردل، لردگان، فارسان، بروجن و شهرکرد به ترتیب تعداد جمعیت عشایر است.

وی افزود: ۶۰ هزار از عشایر استان چهارمحال بختیاری در شهرستان کوهرنگ هستند که اکثراً از عشایر برون کوچ هستند که معمولاً منطقه کوچ آنها استان خوزستان است. با توجه به پراکندگی جمعیتی که در عشایر استان وجود دارد و با توجه به کوهستانی بودن این استان و مناطق صعب العبوری که عشایر در آن مستقر هستند، نیاز است ایلراه‌ها و جاده‌های عشایری حفظ، نگهداری و مرمت شوند.

محمودی اضافه کرد: امسال سه دستگاه عمرانی به دستگاه‌های اداره کل امور عشایر استان، اضاف شد که در حال حاضر در حال بازگشایی راه‌های عشایری در سطح استان هستند. از چالش‌های جدی که در زمینه عشایر استان وجود دارد، فقر مراتع عشایر استان به دلیل خشکسالی و بارش کم در طی چند سال گذشته است.

وی گفت: از طرفی تعداد دام زیاد در استان موجب شده تا مراتع جوابگوی این تعداد دام، نباشند. یکی از اقدامات خوبی که در بحث معیشت عشایر صورت گرفت بحث پیش بینی و ارائه مطالعات میدان دام عشایر استان است. قرار شد تا پایان این ماه این طرح تصویب شود که اگر اجرایی شود کمک بزرگی به عشایر استان است.


بیشتر بخوانید


محمودی بیان داشت: یکی از برکاتی که شهید رئیسی برای عشایر داشت، تامین و در اختیار قرار دادن ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی به عشایر کل کشور بود که خوشبختانه استان چهارمحال و بختیاری هم از این برکت بهره‌مند شد. در حال حاضر هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی با مشارکت شرکت توزیع برق استان آماده شده که در ظرف همین یک ماه در حال توزیع در بین عشایر در سطح استان است.

وی تصریح کرد: در طی سفر اول شهید جمهور به استان چهارمحال بختیاری، ۱۴۰ میلیارد تومان پیش بینی اعتبارات برای اداره کل امور عشایر استان بوده و در سفر دوم قرار شد همان مصوبات سفر اول به استان تخصیص داده شود. در زمینه ایلراه‌های عشایری، برنامه و بودجه ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده که ۱۰ میلیارد آن به پل گزستان در منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ اختصاص داده شد.

محمودی ادامه داد: ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای جاده پنبه کال در منطقه شیخ علی خان شهرستان کوهرنگ، اختصاص داده شد. ۹۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوبات سفر در خصوص تامین آب شرب سالم برای انسان و دام بوده که سه میلیارد تومان آن از سفر اول و پنج میلیارد دیگر آن از سفر دوم شهید جمهور به استان تخصیص داده شد، با توجه به اینکه هم اکنون با ۱۲ تانکر در برخی از شهرستان‌ها، عشایر آبرسانی سیار می‌شوند، باید این اعتبارات هرچه زودتر داده شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
کار بسیار عالی هست اینجوری رسم کوچ رسم دیرینه ایرانی به یادگار خواهد ماند زندگی کوچ نشینی اگر با امکانات همراه باشد پر آرامش ترین زندگی دنیا خواهد بود
آخرین اخبار