آمار‌های سرمایه گذاری خارجی؛ واقعی یا روی کاغذ؟ قضاوت با مردم

در برنامه میز خبر امروز با اظهار نظر سه مسئول به موضوع چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در خراسان جنوبی و فاصله آمار واقعی آن با آمار عددی پرداخته شد.

نخعی نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای استان گفت: درخواست همیشگی ما این است که مسئولین استانی در کنار اعلام آمار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، آمار سرمایه‌گذاری که عملیاتی شده را اعلام کنند، زیرا برای استان سرمایه‌گذاری‌هایی که عملاً اتفاق افتاده مهم است نه آنهایی که حرف آن زده شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

او افزود: نکته بعدی این است که در برخی مواقع مشاهده می‌کنیم که یک سرمایه‌گذار خارجی به طور مثال در یک شرکت ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری کرده و در آمار‌ها این را یک نوع سرمایه‌گذاری خارجی حساب می‌کنند در صورتی که این نوع سرمایه گذاری نباید روی آمار اصلی سرمایه گذاری خارجی حساب شود.

نخعی بیان کرد: موضوع دیگری که باعث گلایه ما شده این است که رفتار مسئولین ارشد استانی به خصوص مسئولین اقتصادی در هدایت هیئت‌های خارجی به گونه‌ای است که هر سرمایه‌گذار خارجی که وارد استان می‌شود را سریعاً به منطقه ویژه اقتصادی می‌برند در صورتی که سایر شهرستان‌های استان هم ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارند، اما هنوز هدف مسئولین استانی را از فرستادن سرمایه‌گذاران خارجی به منطقه ویژه اقتصادی متوجه نشدیم.

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سایر شهرستان‌های استان ظرفیت این را دارند که به سرمایه‌گذار خارجی پاسخ بدهند و تلاش‌هایی که در استان برای ایجاد زیربنا انجام می‌شود برای همین موضوع است که سرمایه‌گذار جذب شود در صورتی که هدایت سرمایه‌گذار خارجی در استان با تفکر انجام نمی‌شود و تمام سرمایه‌گذاران به سمت منطقه ویژه اقتصادی هدایت می‌شوند که ما به متولی این اتفاق کاری نداریم بلکه دنبال اصلاح این شیوه در جهت پیشرفت برای استان هستیم.

او عنوان کرد: منطقه ویژه اقتصادی در ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ها مشکل دارد و وقتی سرمایه‌گذار را به این منطقه برده و کمبود زیرساخت‌ها را مشاهده می‌کند، هم آسیب جدی به حیثیت استان وارد شده و هم سرمایه‌گذار از اقدام خود پشیمان می‌شود که به طور مثال می‌توان به آتش سوزی اخیر در شهرک صنعتی اشاره کرد که این واحد پالایشگاهی بدون رعایت ابتدایی‌ترین مسائل ایمنی مجوز فعالیت گرفته بود و نحوه گرفتن مجوز و فعالیت آن و گزارش آتش سوزی آن هنوز هم شفاف سازی نشده است.

نخعی تصریح کرد: یا حتی موردی پیش آمده که اعلام شده سرمایه‌گذار خارجی در مود در حال انجام کار است که طی تماس و پیگیری شخصی، این جواب را گرفتم که چنین طرحی وجود ندارد و یا گلایه‌ای که داریم این است که چرا سرمایه‌گذار ترکیه‌ای را به جای اینکه به نهبندان که معدن سنگ گرانیت است بیاورند به منطقه ویژه اقتصادی بردند در صورتی که باید سرمایه‌گذار توجیه شود که سنگ گرانیتی که استفاده می‌کند از این شهرستان تامین می‌شود تا سرمایه‌گذاری را روی این شهرستان انجام دهد.

چه میزان از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، به میدان عملیاتی رسیده است؟

ذاکریان مدیر کل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: یکی از مشکلاتی که گاهی با آن مواجهیم این است که بعضی از دستگاه‌های اجرایی اقدام به جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌کند و چون این کار از مسیر خودش نیست سرمایه‌گذار از دست می‌دهیم و وجهه استان برای آنها تخریب می شود در صورتی که مسیر دقیق آن باید از سمت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استانداری که همه دستگاه‌ها هم در آن عضو هستند طی شود.

او افزود: پارسال رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران با آمار پنج و نیم میلیارد دلار برای ۳۱۸ طرح شکسته شد و در استان نیز ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در ۶ طرح داشتیم که باعث کسب رتبه ۵ کشوری شد و این آمار برای استان به صورتی است که اگر آمار ۱۹ استان بعد از  خودمان را جمع بزنیم به عدد ۴۵۰ میلیون دلار می‌رسیم، یعنی سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در استان برابر ۱۹ استان دیگر در کشور است.

ذاکریان با اشاره به اینکه در طول ۳۳ ماهه دولت سیزدهم ۱۱.۱ میلیون دلار سرمایه شامل دلار، یورو ماشین آلاتِ تولید و غیره وارد استان شده است بیان کرد: به طور مثال در طرح تولید کیسه پلی اتیلن در سربیشه، ۶۰۰ هزار دلار مبلغ مصوب سرمایه‌گذاری خارجی بوده که ۱۵۳ هزار دلار در سال ۱۴۰۰ و ۱۳ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ وارد شده و در مورد سنگ گرانیت در شهرستان نهبندان نیز سرمایه‌گذار عراقی ۱۰ هزار دلار در سال ۱۴۰۰ و ۱۲ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ به استان وارد کرده است که این اعداد کف قیمت و آمار واقعی بیشتر از این ها است.

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: از شش طرحی که پارسال برای سرمایه‌گذاری خارجی تصویب شد هم اکنون یک طرح الیاف شیشه‌ای در خضری با سرمایه‌گذاری یک فرد از کشور چین در حال انجام است.

او عنوان کرد: هر سرمایه‌گذار ۶ ماه بعد از مصوب شدن سرمایه‌گذاری مهلت دارد تا طرح را به مرحله عملیاتی برساند اما در صورتی که این اقدام صورت نگرفت مجدداً طرح بررسی شده و در صورت موجه بودن مهلت دوباره به سرمایه‌گذار داده‌ می شود.

ذاکریان تصریح کرد: ما در استان در حوزه زیرساخت‌ها ضعف داریم به طور مثال حدود ۳۲۰ روز آفتابی داریم اما در خطوط توزیع انتقال برق مشکل داریم و حتی اگر از تمام این روزها استفاده بهینه و تولید برق خورشیدی را داشته باشیم این مسئله به وجود می‌آید که برق تولیدی را چطور منتقل کنیم. 

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای تاسیس استان تاکنون ۷۸۷ و نیم میلیون دلار ابطال سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم. 

بر اساس ظرفیت‌های شهرستان‌ها باید برش شهرستانی ایجاد کرد

شریعتی فر مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: دغدغه‌مندی دکتر نخعی در بحث اقتصادی برای تمام استان بر ما پوشیده نیست و صحبت‌های ایشان را به عنوان فردی که در مسئله اقتصاد تخصص دارند قبول داریم و می‌بایست از ظرفیت‌های توسعه ای ایشان برای استان استفاده کافی را ببریم.

او افزود: این موضوع که باید برش‌های شهرستانی بر اساس ظرفیت‌های هر شهرستان انجام شود کاملاً درست است و آن را قبول داریم و در حوزه دفتر سرمایه‌گذاری نهایت تلاشمان این است که توزیع اعتبارات به صورت توزیع شهرستانی و بر اساس ظرفیت‌های هر شهرستان باشد.

شریعتی فر بیان کرد: مثلاً در جهت ایجاد ساختگاه‌های انرژی خورشیدی با توجه به ظرفیت شهرستان نهبندان و سربیشه یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در نهبندان کلنگ زنی شده، یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در سربیشه به زودی کلنگ زنی می شود و همچنین یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی در کنار شهرک صنعتی نهبندان ایجاد می‌شود.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: به طور مثال مشکلی که در نهبندان داریم تأمین برق مناطق شاهکوه هست که زیر ساخت برقِ آن اصلی است که از طریق ساخت خورشیدی تامین می‌شود و یا در بحث سنگ گرانیت نهبندان نیز قرار شد یک تیم از بخش خصوصی و دولتی دیداری در مشهد با سر کنسول و طرف ترک داشته باشند تا در نهایت  بازدیدی از نهبندان در این مورد صورت بگیرد و بتوانیم وی را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این منطقه کنیم.

او در پایان به شرح طرح‌هایی پرداخت که آغاز سرمایه‌گذاری آن مربوط به سال های قبل است و جزو ۶ طرحی‌که پارسال به مرحله سرمایه گذاری خارجی مصوب رسید، نبود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار