معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق آمار ثبت شده در سامانه بیماری خاص وزارت بهداشت، ۸ هزار و ۶۵۲ نفر در فارس به بیماری ام اس مبتلا هستند.

مهرداد شریفی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به مناسبت روز جهانی بیماری «ام اس»  اظهار کرد: طبق آمار ثبت شده در سامانه بیماری خاص وزارت بهداشت، ۸ هزار و ۶۵۲ نفر در فارس به بیماری «ام اس» مبتلا هستند.

او با اشاره به اینکه ام اس، جزو بیماری‌های خاص محسوب می‌شود، اضافه کرد: بر اساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمام خدمات ارائه شده به بیماران ام اس در مراکز درمانی دولتی و خصوصی با تعرفه مصوب انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه امسال شعار روز جهانی ام اس «تشخیص به موقع ام اس من و رویارویی با آن» نامگذاری شده است، افزود: بیماری ام اس یک التهاب مزمن و خود ایمنی سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر افراد جوان را مبتلا می‌کند.

شریفی با بیان اینکه سن ابتلا به ام اس بیشتر بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است، گفت: بانوان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: علت دقیق ام اس، هنوز ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی، عفونت‌های ویروسی و عوامل محیطی، در بروز آن نقش دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: این بیماری، یک بیماری خودایمنی است و در آن سیستم ایمنی بدن به بافت مغز و نخاع و عصب چشم حمله کرده و غلاف سلول‌های عصبی را از بین می‌برد.

شریفی ادامه داد: همین امر سبب اختلال در عملکرد سیستم عصبی و بروز علائمی مانند ضعف عضلانی، بی‌حسی، مشکلات بینایی و تعادل می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: گاهی بیماران پس از اندکی بهبودی، خودسرانه مصرف دارو را قطع می‌کنند و یا فریب درمان‌های غیرعلمی در فضای مجازی را می‌خورند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای  ام اس وجود ندارد، افزود: پزشک می‌تواند با تجویز برخی دارو‌ها روند بیماری را کند کرده، از حملات جلوگیری یا آن‌ها را درمان کند، علائم را کاهش دهد یا در کنترل استرس ناشی از بیماری به فرد کمک کند.

شریفی تصریح کرد: بهترین راه تشخیص ام اس، شرح حال بیمار، معاینه دقیق بالینی، انجام ام آر آی، نوار چشم، آزمایش مایع نخاع و تست‌های خونی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار