نشانه‌های تلاش دولت سیزدهم برای حفظ نرخ تولید مسکن

تا نیمه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت دریافت کردند، این تعداد پروانه تفاوت چندانی با آمار ۱۸۹ هزار واحدی اواخر تابستان ۱۴۰۱ ندارد.

 ساخت مسکن به عنوان یکی از مؤلفه مهم اقتصادی در ایجاد رفاه و کنترل سطح کیفیت زندگی مردم محسوب می‌شود. در همین راستا آمار ساخت مسکن یکی از نماد‌های تلاش دولت برای ایجاد رفاه اقتصادی است.

دولت شهید آیت الله رئیسی در زمینه با واگذاری زمین و ساخت بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن کارنامه بسیار درخشانی از خود به جای گذشته است. شهید رئیسی پاییز سال ۱۴۰۲ اظهار کرد که نزدیک به ۲ میلیون مسکن در کشور در حال ساخت است.

همچنین رئیس جمهور شهید در همان اظهارات تاکید کرده بودند که رشد بخش مسکن به ۳.۲ درصد رسیده است. شایان ذکر است که در سال ۱۴۰۱ شهرداری‌ها ۱۳۱ هزار و ۱۷۵ پروانه ساخت برای نقاط شهری صادر کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۰.۵ درصد افزایش داشته است.

وعده ساخت ۴ میلیون خانه تا پایان دولت سیزدهم

دولت شهید رئیسی که در ابتدای دوره ریاست جمهوری وعده ساخت ۴ میلیون خانه تا پایان دوره ریاست جمهوری اش را داده بود، علی‌رغم تورم شدید در بخش مسکن و مصالح ساختمانی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن قدمی شجاعانه برای اصلاح وضعیت وخیم مسکن در کشور برداشت؛ هرچند که شهادت ایشان مُهر پایانی بر دوران ریاست جمهوری ایشان بود.

بنابر آمار‌های اقتصادی در نتیجه تلاش‌های دولت سیزدهم در بهار سال ۱۴۰۲ تعداد ۹۸ هزار و ۵۲۵ توسط شهرداری‌های برای احداث پیش بینی می‌شود که نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد. در همین راستا ۲۹ هزار و ۵۶۵ واحد پروانه ساخت صادر می‌شود که نسبت به سال قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم نشانه‌ای از اهتمام و تلاش دولت سیزدهم برای حفظ نرخ تولید است

در ادامه با توجه به گزارشات آماری تا نیمه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای احداث پروانه ساخت دریافت کرده اند. این تعداد پروانه صادر شده هرچند که تفاوت چندانی با آمار ۱۸۹ هزار واحدی اواخر تابستان ۱۴۰۱ ندارد، اما با توجه به میانگین تورم مسکن حدود ۵۸ درصدی نشانه‌ای از اهتمام و تلاش دولت سیزدهم برای حفظ نرخ تولید است.

در همین راستا آمار‌ها تاکید دارند که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ به طور میانگین سالانه حدود ۲۷۳ هزار واحد مسکن ساخته شد. دولت روحانی در سال ۱۳۹۸ نیز جمعا ۳۳۶ واحد مسکن در کشور ساخته شد. این آمار دولت روحانی را تبدیل به یکی از کم کارترین دولت‌ها در زمینه ساخت مسکن می‌کند.

این آمار در حالی بود که در سال ۱۳۹۹ مطابق برآورد‌های کارشناسان نیاز مسکن جمهوری نیاز مسکن به بیش از ۵۰۰ هزار واحد در سال می‌رسید.

منبع: آنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.