چین: روسیه و اوکراین باید کنفرانس صلح را به رسمیت بشناسند

وزارت خارجه چین اعلام کرد: کنفرانس صلح سوئیس باید از سوی اوکراین و روسیه به رسمیت شناخته شود.

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که برای نشست صلح اوکراین که در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن در سوئیس برگزار می‌شود، «اهمیت زیادی» قائل است.

با این حال، این وزارتخانه اعلام کرد که کنفرانس باید از سوی اوکراین و روسیه به رسمیت شناخته شود وگرنه نقش آن در مذاکرات صلح به خطر خواهد افتاد. 

روسیه بار‌ها اعتبار این اجلاس را رد کرده و در عوض پیشنهاد کرده است که چین میزبان رویدادی مشابه است.

پیشتر، سران کشور‌های چین، برزیل و آفریقای جنوبی اعلام کردند در نشست صلح سوئیس درباره اوکراین شرکت نخواهند کرد.

به نظر می‌رسد که راهبرد ظاهراً صلح آمیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای حل و فصل مناقشه توسط او و چند تن از میزبانانش از کشور‌های غربی مورد بحث قرار خواهد گرفت. بدون کشور‌های پیشرو در منطقه آسیا و کشور‌های جنوب جهانی، کل اجلاس صلح در داووس به یک نشست عادی بین‌حزبی تبدیل می‌شود. این باعث افزایش اعتماد شرکت کنندگان و مشروعیت خود فرآیند نمی‌شود.

کنفرانس بین المللی حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه روسیه و اوکراین در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در شهر بورگنستاک سوئیس برگزار می‌شود. ۱۶۰ کشور از جمله چین دعوتنامه دریافت کرده‌اند. روسیه و همچنین بلاروس به این اجلاس دعوت نشدند. بیش از ۵۰ ایالت یعنی حتی کمتر از یک سوم لیست دعوت شده، مشارکت خود را تایید کرده اند.

این در حالی است که روسیه به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

چین می‌گوید به هیچ یک از طرفین درگیری اوکراین تسلیحات نمی‌دهد

چین روز جمعه به ایالات متحده گفت که به هیچ یک از طرفین درگیری اوکراین سلاح ارائه نمی‌دهد.

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که در جریان دیدار دونگ جون، وزیر دفاع چین و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در سنگاپور، این دو بیشتر در مورد روابط دوجانبه، موضوع تایوان و موضوع دریای جنوبی چین گفتگو کردند. این جلسه ۷۵ دقیقه به طول انجامید.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار