خسارت آتش سوزی به ۹۰ هکتار عرصه طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: آتش سوزی از اول امسال تاکنون به ۹۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان خسارت زده است.

 سرهنگ ابراهیم جانی نسب با اشاره به اینکه امسال ۶ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های گرمسیری گچساران، بهمئی و باشت رخ داده است گفت: با تلاش نیرو‌های منابع طبیعی، جوامع محلی و تلاشگران ستاد بحران این آتش سوزی ها مهار شده است.
 
وی بیان کرد: آتش زدن پسماند مزارع و سرایت آن به جنگل‌ها و مراتع از مهمترین دلایل آتش سوزی‌های امسال در عرصه‌های طبیعی استان بوده است.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن نباتات در مزارع و باغستان داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است تاکید کرد: در صورتی که در نتیجه کوتاهی افراد حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از ۲ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین براساس ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع هر فردی در جنگل به صورت عمدی آتش سوزی ایجاد کند به حبس از سه تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد.
 
جانی نسب تصریح کرد: در موقع آتش سوزی در جنگل‌ها همه نیرو‌های دولتی شامل لشکری، کشوری و شهرداری‌ها که در نزدیکی آن محل باشند در مقابل تقاضای مأموران جنگلبانی یا بخشداری موظفند با تمام ظرفیت به اطفای حرق کمک کنند.
 
وی ابراز کرد: مأموران کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات می‌شوند و در مورد مأمورین لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: به منظور برنامه ریزی و انجام عملیات اطفای حریق بهتر امسال۲۳ نقطه بحرانی مستعد آتش سوزی در استان شناسایی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه کوه‌های خامی، دیل، نارک خاییز، پهن و نیر و همچنین مناطقی مانند پیچاب، لوداب و شلال دان از جمله مناطق بحرانی شناسایی شده در خصوص آتش سوزی هستند از جوامع محلی خواست حساسیت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
 
جانی نسب ابراز کرد: همچنین ۴۰ نقطه نیمه بحرانی مستعد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان شناسایی شده است.
 
وی تشکیل ۴۲ گروه واکنش سریع با تجهیزات، اجرای عملیات آتش بر در ۳۵۰ کیلومتر از مناطق بحرانی و نیمه بجرانی، برگزاری مانور‌های پیشگیری و اطفای حریق به‌منظور آمادگی و پاسخ به عملیات حریق، برپایی نشست با دهیاران و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور استفاده از ظرفیت نیرو‌های مردمی در پیشگیری، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری و اطفای حریق برای جوامع محلی از مهمترین اقدام‌های دولت برای کاهش خسارت‌های آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان عنوان کرد.
 
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: سازمان‌دهی نیروها، تعیین دقیق مختصات جغرافیایی ۱۵ مورد حوضچه‌های آبگیر طبیعی و مصنوعی برداشت آب جهت استفاده بالگرد‌ها در عملیات اطفای حریق، بررسی و سرویس تجهیزات موجود مانند خودروها، دستگاه‌های دمنده، فلاکس بک‌ها و ...)، تقویت و افزایش گشت‌های مراقبتی به‌صورت شبانه‌روزی و تشدید نیرو‌های حفاظتی به ویژه در روز‌های تعطیل در نقاط بحرانی و حساس از دیگر اقدام‌های منابع طبیعی برای کاهش خسارت‌های آتش سوزی‌ها در جنگل و مراتع استان است.
 
جانی نسب از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه‌های کهگیلویه وبویراحمد مراتب را به شماره‌های تماس رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.
استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان بخشی از طبیعت زاگرس دارای ۸۸۰ هزار هکتار جنگل و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.