اشغالگران پس از ویران کردن ۷۰ درصد از بزرگ‌ترین اردوگاه در نوار غزه، سرانجام پس از سه هفته از این مکان عقب‌نشینی کردند.

مقامات فلسطینی می‌گویند نیرو‌های صهیونیست پس از یک عملیات نظامی ۲۰ روزه که حدود ۷۰ درصد از اردوگاه «جبالیا» در شمال غزه را ویران کرد، سرانجام از این اردوگاه عقب‌نشینی کردند.

به گزارش روزنامه نشنال امارات، در پی حملات متعدد به این اردوگاه که بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در آن زندگی می‌کنند، خود اردوگاه و مناطق اطراف آن تخریب شده و صحنه‌های ویرانی آن در روز‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. 

«محمود باسال» سخنگوی دفاع مدنی در شمال نوار غزه می‌گوید: «حدود ۷۰ درصد از اردوگاه جبالیا به طور کامل ویران و ۸۰۰ خانه خراب شده است. اردوگاه دیگر غیرقابل سکونت است؛ چرا که زیرساخت‌ها و لوله‌های آب نیز به طور کامل تخریب شده است». 

روایت ویرانی از زبان شهروندان فلسطینی: خانه ما را به تلی از شن تبدیل کردند

«صبحی الموکید» یک شهروند فلسطینی ۴۸ ساله می‌گوید وقتی وارد اردوگاه شده است به دلیلی ویرانی‌های عظیم و آوار در خیابان‌ها احساس کرده که «روز قیامت» است. او می‌گوید که پیش‌تر نزدیک یک مدرسه متعلق به اونروا زندگی می‌کرده، اما از آن جایی که خانه‌اش کاملا تخریب شده موفق نشده آن را پیدا کند. او گفت: ««خانه من به تلی از شن تبدیل شده است، گویی کسی آن را در آسیاب انداخته و خرد کرده باشد. همه چیز جلوی چشمانم نابود شد. آرزو داشتم بمیرم، اما خانه‌ام را این گونه از دست ندهم». 

«محمد زوایتر» یک شهروند فلسطینی دیگر می‌گوید به سختی موفق شده خانه خود را در میان ویرانی‌ها پیدا کند. او می‌گوید: «خانه فقط دیوار نیست. خانه ما خاطراتی بود که در آن زندگی می‌کردیم. آنها خانه‌های ما را به همراه امیدها، رویا‌ها و تمام خاطرات زیبایی که داشتیم ویران کردند». 

رژیم صهیونیستی در حالی که پیش‌تر ادعا کرده بود کنترل شمال غزه را در دست گرفته و دیگر رزمندگان حماس در آن حضور ندارند، در پی رد این ادعا‌ها در اواسط ماه مه مجددا حمله نظامی به این اردوگاه را آغاز کرد. ارتش اشغالگر اذعان کرده که طی این مدت بیش از ۳۰۰ حمله هوایی به این منطقه پرجمعیت انجام داده است.

به گفته سازمان ملل، جبالیا بزرگ‌ترین اردوگاه در میان ۸ اردوگاه آوارگان فلسطینی است. پس از رخداد نکبت و آغاز بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین‌های خود، بسیاری از افرادی که از روستا‌های مناطق جنوب فلسطین آمده بودند، در این اردوگاه مستقر شدند. آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا) می‌گوید اردوگاه جبالیا فقط ۱.۴ کیلومتر مساحت دارد، اما ۱۱۶ هزار و ۱۱ فلسطینی در آن زندگی می‌کنند.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار