مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: برخورد با کشتار غیر مجاز دام در دستور کار دامپزشکی است.

علی فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان اردکان گفت: با نزدیک شدن به عید سعید قربان از مردم تقاضا داریم از کشتار دام خارج از کشتارگاه‌ها جلوگیری کنند و همچنین گوشت‌های نذری خود را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهند و بعد مصرف کنند، زیرا پیش سرد گذاری باعث اسیدی شدن لاشه و ازبین رفتن بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می‌شود.

او نقش تاثیر گذار رسانه در اطلاع رسانی عمومی در جامعه و ارتقاء سطح بهداشت عمومی را بسیار مهم توصیف کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن تشرح وظایف دامپزشکی و حفظ و صیانت از جمعیت دامی کشور، اقدامات کنترل پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام و طیور، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی بیان کرد و افزود: در این راستا آمار ابتلای انسانی به بیماری تب مالت با کاهش ۳۰ درصدی در استان همراه بوده و همچنین در ادامه گزارشی از عملکرد دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۲ ارائه داد.

این مسئول در حوزه بهداشت عمومی بیان نمود: در حال حاضر در استان یزد ۵ کشتارگاه صنعتی طیور و ۹ کشتارگاه دام که ۷ کشتارگاه به صورت سنتی و ۲ کشتارگاه به صورت صنعتی در حال فعالیت میباشند که ناظرین بهداشتی و شرعی با حضور فعال خود بازرسی‌های قبل از کشتار، حین و بعداز کشتار را در کشتارگاه‌ها انجام می‌دهند.
او گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۱۷۹۴۳ راس دام سبک ۱۵۶۸۵ راس دام سنگین در کشتارگاه ذبح گردیده است.

فاتحی نیا با بیان اینکه تمام لاشه‌های استحصالی از کشتارگاه پس از پیش سردگذاری لاشه (که باعث اسیدی شدن لاشه و ازبین رفتن بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس تب کریمه کنگو می‌شود) به همراه مهر و برچسب به مراکز عرضه تحویل می‌گردد.

اوبا بیان اینکه شهرستان اردکان ۱۰ در صد جوجه ریزی استان را دارد گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۵۴۶۴۳۹۴ قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده است که امیدواریم در جهت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در سال جاری با همراهی دولت و تولید کنندگان این عدد را به رقم بالاتری نیز برسانیم.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: درحوزه نظارت‌های بهداشتی در سال ۱۴۰۲، ۲۹۴۷۳ نوبت بازرسی از واحد عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته که که ۱۲۶۰ مورد از این بازدید‌ها تخلف غیر بهداشتی و ۱۰۷ تن محموله ضبط شده ۲۷۹ مورد نمونه برداری و ۹۵۱۵۸ کیلوگرم معدوم سازی فرآورده‌های غیر بهداشتی در استان صورت گرفته است.

او همچنین از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی دامپزشکی موارد را با تماس با سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲ دامپزشکی شهرستان را جهت پیگیری و برخورد قضایی مطلع نمایند که این گزارشات میتواند کمک بسزای در جهت افزایش سلامت عموم مردم داشته باشد.

وی بیان کرد: استان یزد باتوجه به ظرفیت‌های قابل توجهی که در حوزه صادرات و در انبار‌های نگهداری، سیلو‌های نگهداری و سردخانه‌ها دارد توانسته است به عنوان مقصد ترخیص کالا در فرآیند ترخیص کالا عمل کند که در این خصوص در سال گذشته بیش از ۴۴۵ تن گوشت گوسفند تازه و منجمد و ۳۷۷ تن گوشت گاو منجمد و ۲۴۳۰ تن گوشت مرغ منجمد تحت نظارت دامپزشکی ترخیص شده است و در حوزه صادرات نیز ۱۴۲۳ تن پا و پنجه مرغ، ۴۰۱۷ تن تخم مرغ، ۵۲ تن پودر گوشت، ۱۷۰ تن محصولات لبنی، کبک زنده و پشم گوسفند و... از اقلام صادر شده از استان یزد به کشور‌های دیگر  است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار