وال استریت ژورنال:

تحریم‌های واشنگتن و متحدانش به شدت بی‌اثر شده است

روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا به نزدیکی سیاسی و اقتصادی هر چه بیشتر کشور‌های تحریم شده و تشکیل بلوک متحد اقتصادی جدید منجر شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به اینکه تحریم‌های غرب و کنترل‌های صادراتی به رهبری واشنگتن برای ضربه زدن به دشمنان ایالات متحده طراحی شده بود، تاکید کرد: اما تحریم‌های آنها نه تنها موثر نبوده بلکه به نزدیکی سیاسی و اقتصادی هرچه بیشتر کشور‌های تحریم شده به یکدیگر و تشکیل بلوک متحد اقتصادی جدید در مقابل آمریکا تبدیل شده که این تحریم‌ها را به شدت بی اثر کرده است.

در این گزارش وال استریت ژورنال آمده است: هدف از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی غرب، تحت فشار قرار دادن دشمنان آمریکا بود و از قدرت دلار برای سرکوب دولت‌های قدرتمند استفاده شد تا بدون جنگ و خونریزی تسلیم شوند، اما این کشور‌ها در مقابل، یک اقتصاد سایه جهانی ایجاد کردند که دشمنان اصلی آمریکا را به هم پیوند داده است.

این گزارش می‌افزاید: محدودیت‌های مالی و تجاری بی‌سابقه بر روسیه، ایران، ونزوئلا، کره شمالی و کشور‌های دیگری که در راستای سیاست‌های واشنگتن نیستند، اقتصاد این کشور‌ها را تحت فشار قرار داده است، اما به گفته مقام‌های غربی و داده‌های گمرکی، پکن به طور فزاینده‌ای با تقویت روابط تجاری خود با این کشورها، تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده را خنثی کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بلوک کشور‌های تحریم شده در حال حاضر در مجموع دارای اقتصادی با آن مقیاس از گستردگی و بزرگی هستند که برای محافظت از آنها در برابر جنگ مالی واشنگتن کفایت می‌کند و همه چیز از هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک گرفته تا طلا و نفت را مبادله می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: دانا استرول یکی از مقام‌ها ارشد سابق دفاعی ایالات متحده و از اعضای ارشد کنونی موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، در همین رابطه گفت که چین به عنوان رقیب استراتژیک آمریکا، مایل و قادر به تغییر نظم جهانی فعلی است.

گزارش وال استریت ژورنال می‌افزاید: لیو پنگیو سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، از سیاست‌های پکن دفاع کرد و گفت که این کشور مبادلات اقتصادی و تجاری عادی را با کشور‌هایی که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند بر اساس برابری و منافع متقابل انجام می‌دهد.

بر اساس این گزارش؛ پنگیو با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا برخی از کشور‌های غربی، به منزله قوانین بین‌المللی لازم‌الاجرا نیستند، تاکید کرد که تجارت میان اعضای بلوک کشور‌های تحریم شده، بر اساس قوانین بین‌المللی انجام می‌شود و قانونی و مشروع هستند بنابراین باید مورد احترام و حمایت قرار گیرند.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال، آمده است: کیمبرلی دونوان از شورای آتلانتیک که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، در همین رابطه گفت که درآمد صادرات نفت ایران و روسیه به چین، به اقتصاد آنها کمک کرده و اثر تحریم‌های غرب علیه این دو کشور را تضعیف کرده است.

این گزارش می‌افزاید: دونوان که بلوک کشور‌های تحریم شده از سوی واشنگتن و متحدانش را «محور گریز» نامیده، همچنین گفته است که استفاده کشور‌ها از ارز و سیستم‌های پرداخت چینی برای تجارت، دسترسی مقام‌های غربی به داده‌های مالی را محدود و توانایی آنها را برای اجرای تحریم‌ها ضعیف می‌کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، داده‌های گمرک‌های چین و روسیه نشان می‌دهد که پکن از فرصتی که به واسطه عدم دسترسی مسکو به کالا‌های دارای کاربرد دوگانه (به دلیل اعمال تحریم‌ها بر علیه مسکو) به وجود آمده، استفاده کرده و به عنوان مثال یک شرکت دفاعی دولتی چین به نام پلی تکنولوژی که خودش نیز در لیست شرکت‌های تحریم شده از سوی واشنگتن قرار دارد، بین ماه‌های سپتامبر و دسامبر سال گذشته (۲۰۲۳) بیش از ۲۰ محموله را به یک شرکت روسی تحت تحریم ایالات متحده که بالگرد‌های نظامی و غیرنظامی تولید می‌کند، ارسال کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
فقط مواظب باشید بایدن کودک کُش شیطانپرست نگریزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۱۰:۳۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
آمریکا معتاد تحریم شده قابل درمان نیست تحریم باعث تقویت بلوک شرق میشود
آخرین اخبار