مدیرگروه اجتماعی شبکه یک گفت: مخاطبان جریان اهل فکر، منطق و تحلیل هستند و تقریباً در همراه کردن مخاطبان خود به هدف مدنظرمان رسیدیم.

عوامل برنامه «جریان» که در واحد امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲) اداره‌کل روابط‌عمومی حضور یافته بودند ضمن پاسخ به ۱۸۲ تماس مستقیم تلفنی مخاطبان، در نشستی خبری شرکت کرده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست خبری، محسن فراهانی، مدیرگروه اجتماعی شبکه یک سیما در خصوص ایده شکل‌گیری برنامه جریان گفت: طی جلسات متعدد نیاز دیدیم برنامه‌ای با محوریت پرداخت به مسائل روز ایران و جهان داشته باشیم. در شبکه یک برنامه‌های مختلف سیاسی داشتیم بنابراین تلاش شد در این برنامه با نگاه رسانه‌ای به مسائل و ریشه‌های فرهنگی، فکری و بنیادی آنها نگریسته شود.

وی افزود: همزمانی شروع «جریان» با اغتشاش در کشور باعث شد به این نیاز توجه شده و با ورود به‌جا و مناسب به تبیین اتفاقات پرداخته شود. برهمین اساس برای برآورده کردن انتظارات مردم پا به این عرصه گذاشتیم و برای بیان بهتر مباحث از کارشناسان مطرح بهره گرفتیم.
فراهانی در خصوص مخاطبان جریان گفت: مخاطبان جریان اهل فکر، منطق و تحلیل هستند و تقریباً در همراه کردن مخاطبان خود به هدف مدنظرمان رسیدیم.
وی ضمن تمجید از انتخاب موضوعات برنامه جریان اظهار کرد: جریان این امر را در قضیه طوفان الاقصی، وعده صادق و شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه ایشان نشان داد. این برنامه نقش مهمی در مسائل روز، چون انتخابات مجلس شورای اسلامی داشت. طبق آمار‌های اعلام شده این برنامه در انتخابات اسفند و دور دوم انتخابات در اردیبهشت امسال در افزایش مشارکت مردم در انتخابات نقش داشته و پیام‌های بی‌واسطه‌ای که امروز از مخاطبان گرفتیم، اثباتی بر این ادعاست.

اتصال نخبگان با توده مردم
علیرضا زادبر، مجری برنامه جریان ضمن تقدیر از ترتیب دادن گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم در واحد ۱۶۲ گفت: یکی از اتفاقات جالب امروز گستره تماس‌ها از چهارگوشه کشور و انتقاد‌ها بود؛ اینکه چرا مخالف و منتقد دعوت نمی‌کنید.
مجری جریان ادامه داد: در ۱۰۸ قسمتی که از این برنامه پخش شده است، شاهد پیام‌هایی با محتوای لطف، پیشنهاد و انتقاد بودیم و به احترام این همراهی جریان این روز‌ها چندلایه را دنبال می‌کند. لایه نخست رابط بودن برنامه جریان بین نخبگان و توده است و معتقدم اتصال نخبگان با توده مردم کار آسانی نیست و جریان ثابت کرد که در این لایه موفق عمل کرده است.
زادبر درباره اهداف برنامه جریان گفت: یکی از اهداف برنامه این بود که پشت پرده حوادث را تحلیل کند و در این اتفاق شیرین بنده به‌عنوان دانشجو از کارشناس سؤال می‌کنم تا مبادا گرهی بازنشده باقی نماند.
این مجری ادامه داد: جریان به مخاطبان خود می‌گوید که به برنامه‌های دیگر نیز دقت نظر داشته باشند و حرف جریان را نیز بشنوید.
وی در خصوص حضور دو طیف سیاسی در برنامه جریان گفت: در این برنامه از دو طیف سیاسی دعوت می‌شود و در آینده هم دعوت می‌کنیم، منتها برخی می‌آیند و برخی نیز قبول نمی‌کنند. درخواست می‌کنم این امر را پوشش دهید تا مخاطبان برنامه از عدم حضور مخالفان در برنامه آگاه شده و از ما دلگیر نشوند.

«جریان»، جریان‌سازی می‌کند
شهریار زرشناس، پژوهشگر، استاد دانشگاه و یکی از کارشناسان برنامه جریان هم گفت: از زمانی که وارد برنامه جریان شدم در مواجهه روزانه مردم شاهد بازخورد‌های جالبی هستم که از طریق جریان با من آشنا شدند. تصور نمی‌کردم شاهد چنین بازخورد‌ها و واکنش‌های خوبی از سوی مخاطبان برنامه باشم.
زرشناس از حضورش در واحد ۱۶۲ ابراز خوشحالی کرد و افزود: امروز هم در تماس‌ها دیدم که مردم بسیار پیگیر و جدی هستند و راجع‌به مباحث برنامه، تحلیل و نقد دارند. به احترام مخاطبان همه نکات را یادداشت کردم تا در برنامه‌های پیش رو آنها را مدنظر داشته باشم.
این استاد دانشگاه در خصوص انتخابات پیش رو گفت: اکنون‌که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم معتقدم با دامنه تأثیرگذاری که رسانه دارد، دو طیف مخاطبان جریان در انتخابات شرکت می‌کنند.
زرشناس به تأثیر خوب برنامه جریان پرداخت و گفت: در هیچ برنامه‌ای چنین تأثیر و تجربه‌ای را ندیده‌ام و این امر را مرهون اتاق فکر دغدغه‌مند و همکاری تیمی هستیم.
وی درباره موفقیت برنامه جریان هم گفت: یکی از موفقیت‌های این برنامه به زمان و شرایط پخش برنامه برمی‌گردد. فضای خالی شبکه یک از چنین برنامه‌ای این فرصت را به جریان داد تا جریان‌سازی کند. یکی دیگر از رموز موفقیت جریان به ترکیب مخاطب و کارشناسان آن برمی‌گردد.
زرشناس در خاتمه پیش‌بینی کرد که انتخابات پیش رو با اقبال خوب مردم مواجه خواهد شد.

سلسله‌وار بودن موضوعات جریان، امتیاز اصلی
مصطفی مژدهی‌فر، تهیه‌کننده جریان عنوان کرد: از نخستین روز‌های شروع برنامه دغدغه داشتیم تا برنامه متفاوتی برای ارائه داشته باشیم و در جلساتی که با دوستان داشتیم تلاش کردیم در طرح سؤالات و انتخاب کارشناسان متفاوت عمل کنیم. همچنین تلاش کردیم مباحث را سلسله‌وار پیگیر شویم و تا به نتیجه مطلوب نرسیدیم، وارد مبحث جدید نشویم.

وی در خصوص فضای مجازی برنامه اظهار کرد: با هماهنگی تیم تولید سعی کردیم فضای مجازی برنامه فعال‌تری نسبت به برنامه‌های دیگر داشته باشیم و به احترام مخاطبان، آنان را در جریان موضوع و کارشناس برنامه بعدی قرار دادیم.

بیان مباحث پیچیده به زبان ساده
حمیدرضا غفاری از دیگر کارشناسان جریان گفت: تجربه‌ای که امروز داشتم بسیار شیرین و جالب بود، بخش زیادی از مخاطبان درنهایت صداقت و سادگی از اینکه مباحث پیچیده به زبان ساده برایشان مطرح می‌شود، خرسند بودند.
کارشناس جریان به ظرفیت رقابتی این برنامه اشاره کرده و اظهار داشت: بخش اعظم ظرفیت رقابتی این برنامه نسبت به سایر برنامه‌ها به شکل، نوع مباحث و میزان عمقی که دارد و همچنین به سلسله‌وار بودن آن برمی‌گردد و به این شکل عطشی که خود به وجود آورده را برطرف می‌کند.
سید فرید موسوی، نویسنده جریان هم عنوان کرد: برنامه‌ای، چون جریان به اتاق فکر قوی نیاز داشت و با هماهنگی‌های صورت گرفته جلسات متعددی با کارشناسان مطرح داشتیم تا در پسِ آن به موضوعات مهم روز کشور بپردازیم.

برچسب ها: شبکه یک ، رسانه ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.