ترفندهای ضروری برای راه اندازی کولرها که هر کسی باید بداند

تابستان به جز گرما، با خودش بوی کولر آبی و پوشال خیس می‌آورد. وسیله‌ای که ۹‌ماه از سال در حال استراحت است و همین ۳‌ماه تابستان- اگر پدرها بگذارند- قرار است خانه را خنک کند و از گرما نجات‌مان دهد.

هر سال همین موقع، کولر‌های آبی که بخش عظیمی از پشت بام‌ها را اشغال کرده‌اند، ظهر یک روز جمعه سرویس می‌شوند، پوشال‌هایشان عوض می‌شود، موتور و شناورشان چک می‌شود و آب که کف کولر را پُر می‌کند و به پوشال‌ها می‌رسد، آن ۳ کلید نجات‌دهنده زده می‌شود تا یکی از نوستالژی‌ترین بوها، همراه خنکای باد کولر به مشام مان بخورد و برگردیم به ۲۰-۱۰ سال پیش.

حتی پنکه هم با وجود قدمت بیشتر نمی‌تواند اینطور روح تابستان را با خودش به همراه بیاورد. کولر‌ها نازشان بیشتر از وسایل برقی دیگر مثل یخچال و فریزر در خانه است. این را پدر‌ها خوب می‌دانند، برای همین بعد از چند ساعت کار کردن مداوم، آن را خاموش می‌کنند تا استراحت کند و بعد با اعتراض اعضای دیگر خانواده به گرما، دوباره مشغول کار می‌شود.

درست است که این روز‌ها چیلر‌ها و کولر‌های گازی دارند جایگزین کولر‌های آبی رنگ قدیمی می‌شوند و آنها را از دور خارج می‌کنند، اما هنوز هم این ۳‌ماه آفتابی برای ما دهه پنجاه و شصتی‌ها با سرویس کولر و بوی پوشال آغاز می‌شود، در یک ظهر جمعه تابستانی.

راه انداختن کولر آبی تخصص زیادی نمی‌خواهد و به همین دلیل هم، پدر‌ها خودشان می‌روند روی پشت‌بام و تا کمر در یک قوطی مکعب‌شکل آبی‌رنگ فرو می‌روند و کولر را سرویس می‌کنند. با این حال خیلی‌ها این روز‌ها کار راه انداختن کولر را به سرویس‌کار کولر می‌سپارند و خودشان را به زحمت نمی‌اندازند. اگر جزو کسانی هستید که خودتان آستین بالا زده و قصد سرویس کولر را دارید، این نکات را حتما رعایت کنید:

قبل از هر اقدامی اول دفترچه راهنمای کولر را مطالعه کنید.

فن کولر را بررسی کنید. فن کولر باید به‌طور آزادانه بچرخد و هیچ‌گونه گردوغبار یا مانعی بر سر راه آن نباشد.

موتور کولر را روغن کاری کنید. روغن کاری منظم موتور کولر به عملکرد روان آن کمک می‌کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند.

کانال‌های کولر را از نظر انسداد بررسی کنید. اگر گردوغبار یا آشغال در کانال‌ها وجود داشته باشد، جریان هوا کاهش می‌یابد و باد کولر خنک نخواهد بود.

مسئله برق بسیار مهم است و باید مسیر انشعاب آن و سیم کشی را کنترل کرد تا درصورت بروز هرگونه خرابی، مشکلی ایجاد نشود. همچنین نصب فیوز مناسب، سر راه سیم فاز برق امری ضروری است.

از ریختن آب با شلنگ یا پارچ روی پوشال‌ها جدا خودداری کنید؛ چرا که این کار احتمال خطر برق‌گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور را افزایش می‌دهد. همچنین موقع سرویس کولر برای استفاده مجدد، حتما کولر خاموش باشد.

کولر را در فاصله حداقل ۲۰ سانتی‌متری از کف نصب کنید و از قراردادن روی پایه‌های لرزان و یا پرتگاه خودداری کنید. همچنین هنگام سرویس کولر‌های گازی و آبی باید به این موضوع توجه شود که امکان سقوط افراد حین سرویس کولر از لبه پشت‌بام؛ بالکن و... وجود نداشته باشد.

برای کم کردن مصرف برق توسط کولر، کافی است یک سایه بان روی کولر نصب کنید تا هم عمر کولرتان بیشتر شود و هم تأثیر حرارت مستقیم خورشید کاهش پیدا کند. به این کار می‌گویند بهینه سازی کولر.

اگر کار سرویس کولر را به یک سرویسکار سپردید، باید باز هم حواستان به عملکرد کولرتان باشد و اگر دیدید آب از زیر کولر چکه می‌کند، بی‌خیال از آن نگذرید و نگذارید آخر تابستان سقف بیاید پایین.

اگر کولر گازی در منزل دارید، یادتان باشد که حتی این کولر‌های گازی هم سرویس می‌خواهند و اینجوری نیست که کنترل را بردارید، یک دکمه را فشار بدهید و بنشینید روی مبل تا باد بخورد به‌صورتتان. گاهی نیاز است یک تعمیرکار خبر کنید -چون اصولا نه پدر‌ها و نه حتی پسر‌ها از سرویس کردن کولر گازی سر در نمی‌آورند- و یک قطعه را تعویض کنید تا کولر بعد از چند وقت کار کردن نسوزد و کلی خرج روی دستتان نگذارد. از ما می‌شنوید، چه کولر آبی دارید و چه گازی همین امروز و فردا که هوا هنوز خیلی گرم نشده، دست به‌کار شوید و سرویس کولر‌ها را نگذارید برای یک ظهر جمعه گرم.

منبع: همشهری آنلاین 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
کولر آبی با فناوری فعلی نقائص بسیار زیادی دارد که هم مردم را به زحمت و خسارت می اندازد و هم برق کشور را هدر می دهد موتور کولر باید براشلس باشد تا برق کم تری مصرف کند - بدنه و کف کولر باید فایبرگلاس باشد تا زنگ نزند - باید یک دستگاه رسوب زدا در مسیر ورودی آب کولر باشد - فن کولر باید به راحتی باز شود تا بتوانیم گرد و خاک و آلودگی هوا را از آن پاک کنیم - محور و فن کولر باید با فناوری و دقتی شبیه به دقت ساخت موتور جت ساخته شود تا صدای کم تری تولید کند ولی هیچ کدام این مزیت ها در کولر آبی وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
اولین قدم وصل کردن سیم‌ ارت باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
قم
جهنمی بر روی زمین است
چرا سقف الگو را از۱۰۰۰به۶۰۰کاهش دادید
بخدا که مسلمان نیستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
گرمای این جهنم را می توان به برق و کار مفید تبدیل کرد و از آن سود برد (فن استفاده از مخالفت ها)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
لعنت به همسایه بد.
طبقه ۴ یک زنه .
همه چی در پشت بام را خراب می کنه .
خرابه .
شوهرش از خودش بی غیرت تر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
کولرهای BLDC چرا در سرچ اینترنت یافت نمیشوند؟! همان سلولوزی هستند یا خیر؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه کیفیت ساخت کولر های آبی بشدت پایین آمده و ورق آن دو ساله میپوسه
در صورتیکه کولر های قدیم ورق ضخیم تر و گالوانیزه بود
برای همین دردسر زیاد مردم روی اورده اند به کولر گازی
همشون هم متاسفانه نشان استاندارد دارند در صورتیکه کیفیت ساخت انها بشدت پایین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
کی میره کولر را جلو جلو نگاه کنه و تعمیر و..
کولر تا جون داره و باد بزنه کسی نگاهش نمیکنه (البته بطور کلی میگم) حتی گاهی کولر همسایه کار میکنه صداش میاد فکر میکنیم از خودمونه و راضی هستیم خخخ
ضمنا پدرها از خداشونه کولر یه چیزیش قطع بشه که از سرزنش هی روشن کن روشن کن راحت شن و تعمیرکارم هی میگن گفتم بیاد سرش شلوغه خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
در مورد پوششهای نانو برای کولر مطلب بذارید ایا انقدری که تبلیغ میکنند موثره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
پوشال قدیمی و کار کرده کلی جرم گرفته ونمیگذاره جریان هوا بخوبی برقرار شود ضمن اینکه از نظربهداشتی هم گفته شده پر از باکتری و.... هست. حالا مشکلی که پوشال چند سال کار مخصوصا ایجاد میکند مصرف برق بیشتر وبازدهی کمتر هستش پوشال جدید( متاسفانه بی برکت وخیلی نازک هم شده) هوای تازه رو بیشتر جریان میده با مصرف کمتر برق وبازدهی بیشتر نسبت به پوشال کهنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
سرویس به معنای تعویض پوشال قدیمی و جرم زدایی از پمپ آب و در صورت داشتن تسمه .روغن کاری دو یاتاقان محور اصلی . به هیچ وجه به الکترو موتور روغن نزنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
برق کولر رو هم قطع کنید موقع سرویس! اون کسی که تو خونس و کلیدا دستشه و اون کسی که تو پشتبومه هم هماهنگ باشن تا خدایی نکرده اتفاق ناگواری نیوفته!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
این کشور کشور کولر گازی است این را بفهمید و اینقدر به ساخت و تولید کولر آبی از رده خارج شده نپردازید
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۸:۰۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
هر وقت مثل کشور های دیگر پول برق را بصورت آزاد پرداخت کردید، می‌توانید دو تا کولر گازی هم داشته باشید.