عوارض بلای خانمان‌سوز اعتیاد

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت در خصوص اعتیاد و عوارض طولانی مدت آن مطالبی را به رشته تحریر درآورد.

سرهنگ باباپور رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر گفت: پایتخت مدت هاست که اعتیاد به عنوان یکی از بزرگترین تهدید‌ها جوامع بشری را تهدید و آسیب پذیر نموده پس چرا با وجود این همه عوارض متعدد و تخریب گر اعتیاد و اطلاع رسانی گسترده در مورد آن برخی از افراد همچنان به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کنند؟

وی با بیان اینکه برای پاسخ به این پرسش در ابتدا باید به علل و انگیز‌های شروع مصرف مواد اعتیاد آور نگاهی بیندازیم، گفت:در این زمینه کارشناسان حوزه پیشگیری از اعتیاد علل مختلفی را مطرح کرده اند، از جمله عوامل روانشناختی و سرشتی، اختلالات روانپزشکی درمان نشده، سابقه مصرف مواد اعتیاد آور در افراد خانواده و تشویق عضو معتاد خانواده برای مصرف مواد، پیوند عاطفی ضعیف بین اعضای خانواده، وجود تعارضات و اختلافات خانوادگی ودر دسترس بودن مواد که به اختصار می‌توان آنها را به صورت عوامل مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح کرد.

این کارشناس ارشد حوزه اعتیاد پیشگیری از اعتیاد ادامه داد:این عوامل در گرایش افراد بسمت مصرف مواد اعتیادآور دخیل هستند، اما پرسش دیگری که در اینجا مطرح می‌شود این است که همه افرادی که در خانواده آنها مصرف کننده مواد هست معتاد نمی‌شوند یا همه افراد که دارای اختلاف خانوادگی هستند به مصرف مواد رو نمی‌آورند. پس مشکل کجاست؟

وی در پاسخ به این پرسش گفت: وجود یک عامل به تنهایی نمی‌تواند عاملی برای شروع مصرف مواد اعتیاد آور باشد بلکه در یک نگاه کلی‌تر قرار گرفتن فرد در معرض عوامل خطر متعدد مصرف مواد اعتیاد آور است که باعث می‌شود میزان ابتلای فرد به اعتیاد افزایش یابد.

سرهنگ باباپور در ادامه بیان کرد:اما یکی از اساسی‌ترین عوامل خطر که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت باورافراد نسبت به مصرف مواداست که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در شروع مصرف مواد دارد.
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر فاتب در ادامه تصریح کرد: آنچه فروشندگان مواد اعتیادآور در مورد مصرف تفننی، کاهش وزن، افزایش میل جنسی و. مطرح می‌کنندو آنها را در جامعه ترویج می‌دهند می‌تواند منجر به نگرش مثبت نسبت به مصرف مواد اعتیاد آور شود که در صورت وجود سایر عوامل خطر، راه را برای اعتیاد افراد افراد هموار میکند.

باباپور افزود: در مقابل ترویج باور‌هایی همچون ((مصرف مواد اعتیاد آور را حتی یکبار هم تجربه نکن))، ((مصرف حشیش اعتیاد آور است)) نگاه جامعه را هوشمند می‌کند، زنگ خطر‌ها را به صدا در می‌آورد و در اصلاح باور‌های نادرست در جامعه نقشی اساس دارد.

این کارشناس ارشد پیشگری از اعتیاد در پایان اظهارداشت:باور‌های صحیحی که در کنار سایر عوامل محافظ می‌تواند تعداد و میزان عوامل خطر را کاهش دهد و میزان ابتلای افراد به اعتیاد را کاهش دهد و در این راستا، رسانه‌ها نقش بسیار تعیین کننده، تاثیرگذار و ممتاز دارند.

برچسب ها: موادمخدر ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
اولویت معتادای فقیرن
آخرین اخبار