نمایشگر‌های دیجیتالی که در صورت لمس تغییر شکل می‌دهند

محققان بریتانیایی از فناوری پیشگام صفحه نمایش لمسی قابل تغییر شکل DeformIO رونمایی کردند که می‌تواند تعاملات دیجیتال را متحول کند.

بر اساس گزارشی که توسط Tech Explore منتشر شده است، صفحه نمایش لمسی نوآورانه DeformIO می‌تواند در پاسخ به فشار انگشت واکنش نشان دهد و بسته به نیروی اعمال شده توسط کاربر، نرم یا سخت‌تر شود.

اگرچه DeformIO هنوز در مرحله نمونه اولیه است و ممکن است یک دهه طول بکشد تا برای استفاده تجاری بهینه شود، توسعه دهندگان آن بر این باورند که در زمینه‌های متنوعی مانند تجارت، ارتباطات و پزشکی، قاعده بازی را تغییر خواهد داد.

جیمز نش، محقق فارغ التحصیل در دانشگاه باث و نویسنده اصلی این مطالعه، پتانسیل تغییر شکل DeformIO را توضیح داد.

او گفت: شما مستقیماً با یک شی‌ء دیجیتال تعامل خواهید داشت، همانطور که معمولاً با یک شیء فیزیکی تعامل دارید. به عنوان مثال، خریداران آنلاین آینده ممکن است احساس کنند که پارچه مبل را لمس می‌کنند یا با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش DeformIO در تلفن خود، نرمی یک بالش را احساس کنند.

این فناوری همچنین راه‌های جدیدی را برای تعامل با فایل‌ها و برنامه‌ها ارائه می‌دهد.

این سطح از تعامل، دستکاری فیزیکی را تقلید می‌کند که تجربه کاربری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تکرار‌های قبلی نمایشگر‌های قابل تنظیم از پنل‌های صفحه لمسی متحرک یا پین‌های سفت استفاده می‌کردند که تجربه‌ای کمتر مداوم را ایجاد می‌کردند.

این تکنیک‌ها به آرایه‌هایی از پین‌ها در پایین صفحه متکی بودند، که با فشار دادن، انتقال ناگهانی بین نواحی صفحه ایجاد می‌شوند.

در مقابل، DeformIO، که از سیلیکون ساخته شده است، از پنوماتیک و حسگر‌های مقاومتی برای تشخیص فشار استفاده می‌کند که امکان حرکت انعطاف پذیرتر و طبیعی‌تر را فراهم می‌کند.

نش توضیح داد: صفحه نمایش ما به کاربران اجازه می‌دهد تا بازخورد لمسی را روی یک سطح نرم تجربه کنند.

توانایی DeformIO برای شناسایی و پاسخ به چندین نقطه فشار به طور همزمان یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه آن است. صفحه نمایش می‌تواند بین سطوح مختلف فشار تفاوت قائل شود و درجات مختلفی از نرمی را ایجاد کند که مطابق با نیروی اعمال شده است.

پروفسور جیسون الکساندر، که دهه گذشته را به توسعه نمایشگر‌های تغییر شکل پذیر اختصاص داده است، بر چشم انداز پشت DeformIO تأکید کرد.

او گفت: ما یک نمونه اولیه ۲۵ در ۲۵ سانتی‌متری ساختیم تا دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش را بررسی کنیم که می‌توان آنها را فشرده کرد.

برنامه‌های بالقوه DeformIO شامل بازی‌های ویدئویی، شبیه سازی‌های آموزشی پزشکی، صفحه نمایش‌های لمسی خودرو، نقشه‌های دیجیتال و حتی مخابرات می‌باشد.

نش با گسترش امکانات نقشه‌برداری، خاطرنشان کرد: با وارد کردن یک شهر بر روی نقشه، اطلاعات جمعیتی فوری دریافت می‌کنید و با کلیک بر روی یک فروشگاه خاص، از انعطاف‌پذیری صفحه می‌دانید که باز یا بسته است. 

همانطور که DeformIO به تکامل خود ادامه می‌دهد، توانایی آن برای تغییر شکل تعاملات دیجیتال به طور فزاینده‌ای واضح می‌شود که آینده‌ای را نوید می‌دهد که در آن دنیای فیزیکی و دیجیتالی به‌طور یکپارچه از طریق لمس همگرا می‌شوند.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار