اخذ مالیات از مشاغل خاص همزمان با اصلاح نظام مالیاتی کشور

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: هدف از اصلاحات در سیستم مالیات ستانی، اخذ مالیات عادلانه از مشاغل و کاهش فرار‌های مالیاتی است.

علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه بودجه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره اصلاحات صورت گرفته در سیستم مالیات ستانی و رفتن به سمت تحقق عدالت مالیاتی گفت: اصلاحات زیادی در چند سال گذشته در سیستم مالیات ستانی ما انجام شده است تا به سمت عدالت در مالیات ستانی سوق پیدا کنیم.  

وی ادامه داد: هدف از این اصلاحات در سیستم مالیات ستانی، اخذ مالیات عادلانه از مشاغل بود. مشاغل در کشور ما تا چند سال قبل به میزان زیادی فرار مالیاتی داشته اند و متناسب با درآمد  مالیات پرداخت نمی‌کرده اند که موجب ایجاد شکاف مالیاتی در بخش اصناف شده بود.

شهبازی  اظهار کرد: در این راستا بود که قوانین مالیاتی تا سرحد امکان در مجلس یازدهم به همراهی و مشورت با دولت سیزدهم به روز شد و قوانینی مثل مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مصوب شد تا مالیات عادلانه از افراد اخذ شود.

وی توضیح داد: این اقدامات در این راستا بود که سازمان امور مالیاتی و دولت از کسانی که فرار مالیاتی دارند مالیات واقعی اخذ کند و همکاری و مساعدت خوبی در راستای اصلاح قوانین انجام شده است.

شهبازی گفت: این اصلاحات همچنان باید ادامه داشته باشد تا عدالت مالیاتی به طور کامل محقق شود و به سمت آخر مالیات کامل از مشاغل خاص برویم که در نتیجه این اصلاحات شاهد بودیم که میزان تفاوت بین مالیات پرداختی مشاغل و مالیات واقعی آنها کاهش یافته است ولی باید در جهت به حداقل رساندن آن طی امسال نیز اقدامات موثری انجام پذیرد.  

شهبازی گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی نیز در راستای این است که ما بتوانیم به صورت هوشمند و شفاف مالیات ستانی کنیم. با این شیوه بهتر می‌توانیم در راستای عدالت در پرداخت مالیات‌ها حرکت کنیم.  

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: باید فرهنگ پرداخت مالیات را بر اساس اعتماد  و اطمینان بنیان گذاری کنیم تا مردم خودشان تمایل داشته باشند که مالیات پرداخت کنند و یکی از راه‌های ایجاد این اطمینان است این که به مردم اعلام شود که مالیات اخذ شده صرف چه اموری می‌شود.  

وی در ادامه بیان کرد: باید به صورتی در اخذ مالیات‌ها عمل شود که مردم با تمایل مالیات پرداخت کنند.  

شهبازی گفت: یکی از مشکلات سیستم مالیات ستانی ما این است که با وجود اصلاحات صورت گرفته همچنان مالیات پرداختی کارمندان در سال گذشته از مالیات مشاغل بیشتر بوده است.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: عمده مشاغل خاص که درآمد‌های کلان دارند بیشترین فرار‌های مالیاتی را هم دارند و با وجود اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی هنوز هم شکاف مالیاتی در برهی مشاغل خاص وجود دارد که باید به صورت ویژه روی اخذ مالیات از مشاغل خاص تمرکز کرد تا به سمت عدالت مالیاتی برویم.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مالیات ، اخذ مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار