ارتقای زیرساخت‌های فرودگاهی اردبیل در دولت سیزدهم

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل گفت: توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات ناوبری در فرودگاه‌های اردبیل از اقدامات بسیار مهم و اساسی دولت سیزدهم است.

محمد قصابی گفت: پیش‌تر شرایط اقلیمی و آب و هوایی سخت منطقه به ویژه فرودگاه اردبیل باعث لغو پرواز‌ها به این فرودگاه می‌شد ولی در سال‌های اخیر با تامین زیرساخت‌های لازم از جمله ترمیم، مرمت و بهسازی باند‌ها و نصب سامانه روشنایی (کت ۲) و خرید دستگاه پیشرفته ضدیخ‌پاش هواپیما، مشکل لغو پرواز‌ها به این فرودگاه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با اشاره به شرایط اقلیمی و جوی اردبیل و لغو پرواز‌های این فرودگاه به دلیل شرایط جوی گفت: چاره کار برای غلبه بر لغو پرواز‌ها از فرودگاه اردبیل استفاده از فناوری روز بود بر همین اساس علاوه بر مرمت و بهسازی باند‌های پرواز اقدام به خرید و نصب سیستم روشنایی پیشرفته (کت ۲) شد تا در مواقع وجود مه غلیظ هواپیما بدون مشکل و خطر در این فرودگاه فرود آمده و بر زمین بنشیند.
او اظهار کرد: سامانه‌های نصب شده در فرودگاه اردبیل در زمان مه‌آلودگی شدید هوا به خلبان کمک می‌کند تا با فاصله دید تا ۵۰۰ متر هواپیما را بدون مشکل بر زمین فرود آورد.
قصابی با بیان اینکه سامانه روشنایی نصب شده در فرودگاه اردبیل برای نخستین بار در کشور از سوی متخصصان داخلی اجرا شده است، افزود: برای تامین و نصب آن که شامل سامانه کمک ناوبری و روشنایی مجهز به ال‌ای‌دی است در مجموع ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شد.
مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی شهدای اردبیل با مجهز شدن به این سامانه روشنایی و ناوبری جدید امکان برقراری پرواز‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز را دارد و استفاده از این فناوری‌ها باعث شده لغو پرواز‌ها در این فرودگاه ۷۰ درصد کاهش یابد.
قصابی گفت: با توجه به اقلیم سرد اردبیل یکی از مشکلات فرودگاه اردبیل یخ‌زدگی بود، تا سال گذشته استفاده از این فناوری هزینه بسیار بالایی برای شرکت‌های هواپیمایی داشت به طوری که این هزینه‌ها عملا استفاده از این فرودگاه را برای این شرکت‌ها غیرقابل توجیه کرده بود.
او افزود: برای غلبه بر این مشکل سال گذشته نخستین دستگاه مدرن ضدیخ‌پاش هواپیما در کشور، ساخت شرکت لجور اراک تحویل فرودگاه اردبیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
قصابی گفت: با بهره‌برداری از نخستین دستگاه ضد یخ‌پاش ساخت داخل در فرودگاه اردبیل زمینه و شرایط نشست و برخاست هواپیما از این فرودگاه در فصل‌های سرد سال فراهم و لغو پرواز‌ها از این فرودگاه به علت یخ‌زدگی کاهش چشمگیری یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.