امام خمینی (ره) انسجام ملی را در جامعه ریشه‌دار کرد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: به برکت وجود امام (ره) انواع و اقسام اختلافات قومی، مذهبی، سلیقه‌ای و جغرافیایی در میان مردم از بین رفت و به مرور زمان انسجام ملی ریشه‌دار شده و هر روز مستحکم‌تر شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جمع پرسنل مؤسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی و مجموعه میرعمادی گفت: در ایام طاغوت می‌خواستند قانون کاپیتولاسیون را در کنار بسیاری از رفتار‌های تبعیض نژادی و غیرانسانی به مردم ما تحمیل کنند، این قانون به این صورت بود که معتقد بودند اگر یک آمریکایی هر خیانت، جنایت، قتل و خلافی را در ایران مرتکب می‌شد، دادگاه ایران شایستگی این را نداشت او را محاکمه کند، بلکه او باید به آمریکا برمی‌گشت و در آنجا محاکمه می‌شد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) این اهانت را نپذیرفتند و در کنار مسائل دیگری که وجود داشت، همه اینها موجب شد قیام ۱۵ خرداد پیش آمد، مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار حدیثی به نقل از امام کاظم (ع) آورده‌اند، سپس مرحوم شیخ عباس قمی همین حدیث را از بحارالانوار در کتاب سفینه‌البحار آورده است، یعنی این حدیث بسیار قابل احترام و معتبر است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در این حدیث امام کاظم (ع) می‌فرماید مرد بزرگی از اهل قم قیام می‌کند که مردم را به حق دعوت می‌کند، کسانی دور او جمع می‌شوند و دعوت او را می‌پذیرند که از نظر استحکام، پایداری، استقامت و مقاومت مانند براده آهن هستند، در معنای دیگر هم می‌توان گفت این استقامت‌کنندگان مانند براده‌های آهن هستند، آن شخصی هم که این حرکت را جلوداری می‌کند مانند آهنرباست، یعنی این مردم با او همدل و همراه می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آن مقاومت‌هایی که در زندان‌های طاغوت و زندان‌های رژیم بعث از رزمندگان خود دیدیم، همه حاکی از این بود که یاران امام (ره) همان آدم‌های شکست‌ناپذیر هستند.

وی افزود: زمانی که آهنربا را از کنار براده‌های آهن عبور دهیم، این براده‌ها نظم و انسجام پیدا می‌کنند، یعنی عبور آهنربا آنها را در صفوف منظمی قرار می‌دهد؛ جامعه ما پیش از انقلاب و اوایل انقلاب، گرفتار اختلافات وحشتناکی بود، به برکت وجود امام (ره) همه اختلافات تبدیل به انسجام و وحدت شد، ما پیش از امام (ره) چنین وحدتی نداشتیم، انواع و اقسام اختلافات قومی، مذهبی، سلیقه‌ای و جغرافیایی در میان مردم وجود داشت، امام (ره) آمدند کاری کردند که به مرور زمان انسجام ملی ریشه‌دار شده و هر روز مستحکم‌تر شد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: امام کاظم (ع) در ادامه فرمودند طوفان‌های بنیان‌کن نمی‌تواند این مردم را از جای خود تکان دهد، یعنی آنقدر محکم، پابرجا و با استقامت هستند که هیچ چیزی نمی‌تواند باعث شود اینها میدان را خالی کنند، این جماعت از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس در وجود آنها نیست و توکلشان فقط به خداست، در عاقبت هم پیروزی با متقین است.

امام جمعه قزوین اضافه کرد: بنابراین امام کاظم (ع) در این حدیث وقتی از آینده قم سخن می‌گوید، از جنگ هم سخن می‌گوید، یعنی پیش‌بینی جنگ را هم کرده‌اند، شاهد بودیم پس از انقلاب دفاع مقدس رخ داد که ملت ما همین را هم با سربلندی پشت‌سر گذاشتند و رزمندگان ما خستگی نمی‌شناختند، در دفاع مقدس و دفاع از حرم کسی ندیده بود ترس رزمندگان ما را زمین‌گیر کند.

وی یادآور شد: در رابطه با بحث توکل به خدا که در حدیث امام کاظم (ع) مطرح شده است، دیدیم که وقتی خرمشهر آزاد شد امام (ره) فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد، یعنی ما با توکل به خدا آزادی خرمشهر را شاهد بودیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در روایات آمده است که امام صادق (ع) می‌فرماید علم از کوفه و نجف در زمین فرو می‌رود، شاید معنایش این باشد که علما از دنیا می‌روند یا فردی مانند صدام می‌آید که علما را قتل عام می‌کند، در این رابطه نیز شاهد بودیم بزرگان و علمایی مانند شهید صدر، خواهر ایشان بنت‌الهدی، فرزندان آیت‌الله سید محسن حکیم مانند شهید محمدباقر حکیم در نجف به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمودند این علم که در نجف ناپدید می‌شود، از شهری سر در می‌آورد که به آن قم می‌گویند، علوم اهل بیت (ع) از قم به سراسر دنیا انتشار پیدا می‌کند.

وی گفت: این حدیث واقعاً شگفت‌آور است، قبل از اینترنت و ابزار‌های رسانه‌ای که امروزه می‌بینیم، چطور می‌شد تصور کرد که علوم اهل بیت (ع) به همه جای دنیا برود؟ دیدیم طلبه‌ای به قم آمد و تبدیل به شخصیت برجسته‌ای به نام شیخ ابراهیم زکزاکی شد و آفریقا را متحول کرد و در دنیا هم اثرگذار بود، چقدر از این طلبه‌ها اعم از خانم و آقا از کشور‌های خودشان به قم آمده‌اند، علوم حوزوی را آموخته و به کشور خود بازگشته‌اند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: چقدر طلبه‌های ایرانی هستند که زبان‌های مختلف را فرا گرفته‌اند و به کشور‌های مختلف دنیا برای تبلیغ رفته‌اند، این همان انتشار علم است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام صادق (ع) فرمود علم از قم به همه بلاد عالم انتشار پیدا می‌کند، به گونه‌ای می‌شود که یک مستضعف فکری هم در عالم پیدا نمی‌شود که بگوید ما متوجه نشدیم دین، تشیّع و مکتب اهل بیت (ع) چیست، حتی دست زنان خانه‌دار هم به دین می‌رسد.

وی اضافه کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمودند این اتفاق در نزدیکی‌های ظهور قائم ما اتفاق می‌افتد، این حدیثی است که خیلی به آدم دلگرمی می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: امام صادق (ع) در حدیثی تأویل و اسرار آیات سوره فجر را بیان می‌کند، معنای ظاهری «والفجر» یعنی قسم به سپیده صبح، امام (ع) می‌فرماید والفجر به معنای ظهور حضرت حجت (عج) است، چرا که خورشید حقیقی و عالم‌تاب، وجود نازنین امام زمان (عج) است، معنای ظاهری آیه «ولیال عشر» قسم به شب‌های ده‌گانه است، امام (ع) در تأویل این آیه فرمودند این آیه به معنای امام حسن عسکری (ع) تا امام حسن مجتبی (ع) است، برای اینکه این ائمه (ع) در زندان، سختی و حاکمیت زورگویان قاتل روزگار گذرانده‌اند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید «والشفع» وجود نازنین حضرت فاطمه (س) و امیرالمؤمنین (ع) است، «والوتر» نیز وجود یگانه عالم هستی، یعنی رسول اکرم (ص) است، منظور از «واللیل اذا یسر» نیز دولت حبتر است.

وی اضافه کرد: امام صادق (ع) در ادامه می‌فرماید دولت حبتر دولتی است که ادامه پیدا می‌کند تا به دولت قائم (عج) می‌رسد، مرحوم طریحی در مجمع‌البحرین آورده است که حبتر به معنای قصیر المدت است، یعنی چیزی که خیلی طول نمی‌کشد، یعنی دولت حبتر دولتی مورد تأیید است که قبل از ظهور امام زمان (عج) است و چندان هم طولانی نیست و متصل به دولت حضرت می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: حتماً به یاد دارید زمانی که امام (ره) از تبعید به کشور بازگشتند و استقبال عظیمی از ایشان شد، و سپس هم ایام ارتحال امام (ره) که شاهد بودیم در آن ایام به مردم عزیز ایران چه گذشت که به سوگ امام عظیم‌الشأن خود نشستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: خداوند همواره مؤمنین را مورد لطف و عنایت خود قرار می‌دهد، در قرآن خدا هرگز کافران را مورد خطاب قرار نمی‌دهد و همواره از لفظ «یا ای‌ها الذین آمنوا» استفاده می‌کند، برای اینکه کافران گوش، چشم و دل ندارند که لیاقت داشته باشند خدا آنان را مخاطب کلام خود قرار دهد.

وی تأکید کرد: وقتی آدم‌ها ایمان می‌آورند، خدای متعال چقدر برای آنها درس و تکلیف شامل نماز، روزه، ذکر و دیگر موارد تعریف می‌کند، بر همین اساس خدای متعال در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب».

امام جمعه قزوین بیان کرد: آنهایی که دلشان با ذکر آرام می‌شود، خدا به اینها می‌فرماید «یا ایت‌ها النفس المطمئنه»، کلاس این لفظ خیلی بالاست، امام (ره) نیز در پیشگاه خدا اظهار کرد که با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از میان شما می‌روم، خدا روح امام (ره) عزیز را با ارواح انبیاء و اولیاء محشور بفرماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار