معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت:به دلیل خیزش گرد و غبار کیفیت هوا در شرایط خطرناک برای عموم در شهر رفسنجان قرار دارد.

 عباس اسماعیلی گفت: به منظور کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامت جامعه و کاهش انتشار آلاینده ها، اصول بهداشتی زیر را به شهروندان توصیه می‌کند.

 وی افزود:خودداری از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود تا شرایط به حالت مطلوب برگردد.

 اسماعیلی بیان داشت:شهروندان می‌توانند تا حد امکان از خروج غیر ضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند؛ و بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان در فضا‌های باز فعالیت کنند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل استراحت کنند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت:کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری کنندو نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن با کمک ادرار دفع می‌شود.

 اسماعیلی افزود:ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد. آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود؛ بنابراین حتی المقدور در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل، در‌ها و پنجره‌ها را بسته و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

 وی توصیه کرد:همشهریان هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی اکسیدان‌های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثرات آلاینده‌های هوا دارند.

 وی گفت:افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت)، کرونا ویروس و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه‌های آسیب پذیر می‌باشند. بنا براین به گروه‌های آسیب پذیر ذکر شده توصیه می‌شود از تردد در محیط‌های باز خودداری کنند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار