سفیر ایران در کویت:

امام خمینی (ره) مساله فلسطین را از حاشیه به متن زندگی دینی مسلمانان آوردند

توتونچی گفت: امام خمینی (ره) مساله فلسطین و قدس را از حاشیه به متن زندگی دینی مسلمانان آوردند.

مراسم بزرگداشت سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، شامگاه یکشنبه -۱۳ خرداد ۱۴۰۳- در محل سفارت کشورمان در کویت برپا شد و تعدادی از علما و ائمه جمعه و جماعات مساجد کویت، اعضای انجمن دوستی ایران و کویت، نمایندگان پارلمان سابق، شخصیت های اجتماعی و فرهنگی و همچنین جمع کثیری از ایرانیان مقیم این کشور و شیفتگان راه امام (ره) با حضور پرشور خود یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

محمد توتونچی سفیر کشورمان در کویت طی سخنانی بزرگداشت یاد و نام امام امت را از شعائر اسلامی نظام دانست و گفت: به رغم توطئه‌ها و تبلیغات خصمانه و ترفندهای استکبار جهانی، اندیشه‌های ناب امام (ره) همچنان در میان مسلمانان جهان ریشه دوانده و توجه مردم دنیا را به خود جلب کرده است.

توتونچی افزود: فلسطین در منظومه فکری امام خمینی (ره) از جایگاه رفیعی برخوردار بود و ایشان پس از تشکیل نظام اسلامی در گام اول با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» عملاً قضیه اشغال فلسطین و قدس شریف را از حاشیه به متن زندگی دینی مسلمانان آورد، اقدامی که اجازه نداد تا جوامع اسلامی فلسطین را فراموش کنند.

وی افزود: دهه‌ها قبل و در دورانی که به خیال دولت‌های مستکبر حامی رژیم صهیونیستی مساله فلسطین تمام شده به حساب می‌آمد و دیگر جایی در افکار عمومی ملت‌ها نداشت، امام خمینی (ره) با ایجاد یک تحول بزرگ، حرکت بیداری را در امت اسلامی به وجود آوردند و دفاع از مساله فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را به مساله اول جهان اسلام تبدیل کردند.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبدالله دشتی از روحانیون برجسته کویت طی سخنانی در این مراسم گفت: امام خمینی (ره) برای رویارویی با ظلم و ستم و بازگرداندن عزت و شرافت به امت اسلامی، وجدان بیدار انسانی را مورد خطاب قرار داده و بخش روشنی از تاریخ بشریت را رقم زده است.

آنتوان بارا متفکر سرشناس مسیحی دیگر سخنران این مجلس بود که امام خمینی (ره) را «رجل قرن» و بزرگ مرد تاریخ توصیف کرد و نقش ایشان در همزیستی ادیان الهی و تعمیق صلح و دوستی و تفاهم میان آنان را ستود.

عبدالهادی الصالح وزیر پیشین دولت کویت گفت: راهی که امام راحل فراروی مسلمانان گشود پس از ۳۵ سال از رحلتش نه تنها کم فروغ نشده بلکه انوار هدایتگر آن در جوامع گوناگون جهان قابل مشاهده است و روشن ترین آن در فلسطین است.

در این مراسم چند تن از علما و شاعران و مرثیه سرایان ایرانی و عرب سروده‌هایی در رثای امام فقید و نقش آن حضرت در بیداری مسلمانان و حمایت از نهضت های اسلامی بویژه در فلسطین اشغالی قرائت کردند که موجب تحسین حضار قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار