رشد ۳۳ درصدی حجم مبادلات تجاری گمرکات کردستان

تجارت خارجی از مسیر گمرکات کردستان در 2 ماهه اول سال ۱۴۰۳ به رقمی بیش از ۹۸۰ میلیون دلار رسید.

ناظر گمرکات کردستان اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات کردستان در دو ماهه نخست سال جاری ۹۲۹ هزارو ۸۴۲ تن انواع کالا به ارزش ۹۸۰ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار بوده است که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. 

فرامرز امیدی از صادرات ۳۲۵ هزار و ۲۰۸ تنی انواع کالا به ارزش نزدیک به ۱۳۵ میلیون دلار در گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و گفت از این میزان، مقدار ۲۶۵ هزار تن به ارزش قریب به ۹۱ میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و خروج شده است؛ که نسبت به مدت مشابه به لحاط تناژ ۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. وی همچنین تعداد اظهارنامه‌های صادراتی استان را ۴ هزارو ۶۸۷ فقره عنوان کرد که در مقایسه با همین دوره در سال پیش ۹ درصد رشد داشته است.

وی، عمده کالا‌های صادر شده از این گمرکات را انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و تراکتور بر شمرد که به کشور‌های عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، گرجستان و کویت ارسال شده است.

 امیدی به کالا‌های ترخیص شده از گمرکات تحت نظارت إشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در دو  ماهه اول سالجاری مجموعاً ۴۲ هزار و ۵۳۷ تن انواع کالا به ارزش بالغ بر ۱۱۳ میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی ۲ هزار و ۲۰۸ تن به ارزش بیش از ۲۷ میلیون دلار می‌باشد.

وی ادامه داد: مجموع واردات و ورود موقت به لحاظ وزن ۱۹۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۶ درصد افزایش داشته است.

ناظر گمرکات کردستان اذعان کرد: عمده کالا‌های وارداتی عبارت است از شمش طلا، آلومینیوم، کالا‌های واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان که عمدتا از کشور‌های عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و درکوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده اند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.