رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران مطرح کرد؛‌

۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی است

حجت‌الاسلام محمودی گفت: ۱۵ خرداد روز مهمی است و جا دارد که در سراسر کشور به این مناسبت پرداخته شود؛ همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند: ۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی است.

تظاهرات ۱۵ خرداد ماه، معروف به قیام ۱۵ خرداد شامل مجموعه وقایعی است که در خردادماه سال ۱۳۴۲ بدنبال بازداشت امام خمینی (ره) به وجود آمده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با برنامه «سلام خبرنگار » شبکه خبر، در مورد قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بیان کرد: حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه فرمودند: من برای همیشه ۱۵ خرداد را عزای عمومی اعلام می‌کنم و عزای امروز ویژه است که امام خمینی (ره) تصریح کردند و در شعر معروف ایشان هم آمده است که سال‌ها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید انتظار فرج از نیمه خرداد کِشم.

۱۵ خرداد روز مهمی است و جا دارد که در سراسر کشور به این مناسبت پرداخته شود؛ همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند: ۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی است و ریشه انقلاب اسلامی و نهضت مقدس ما که در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید، ۱۵ خرداد است؛ بنابراین در نقاط مختلف کشور به شکل‌های مختلف به ۱۵ خرداد پرداخته می‌شود و با توجه به دو روز ۱۴ و ۱۵ خرداد، طبیعی است که بسیاری از برنامه‌ها تلفیقی باشند؛ به طوری‌که هم، یاد امام خمینی (ره) و هم ۱۵ خردادی گرامی داشته شود که مورد سفارش امام خمینی رحمت الله علیه بوده است و در راستای یکدیگر هستند.

 رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران تصریح کرد: با توجه به این‌که برخی از نقاط کشور در ۱۵ خردادماه با اتفاق‌های ویژه‌ای روبرو بوده‌اند طبیعی است که به طور خاص، در آن‌جا برنامه‌های ویژه‌تری برگزار شده باشد و برگزار شود و قم یکی از همین شهرهاست. چون جایی است که امام خمینی (ره) در آن‌جا دستگیر شده بود و هنگامی‌که این خبر منتشر شد مردم حرکت کرده و قیام کردند و عده‌ای نیز، در خیابان‌های شهر مقدس قم به شهادت رسیدند و با وجود محدودیت رسانه در آن زمان، خبر به تهران رسید و مردم متدین پایتخت هم، حرکت کردند و خیابان ۱۵ خرداد تهران، مرکز راهپیمایی مردم تهران بوده و دلیل نامگذاری‌اش هم، به همین خاطر بوده است. چون سنگفرش‌های خیابان ۱۵ خرداد پایتخت و خیابان‌های اطرافش به خون شهدای مظلوم قیام ۱۵ خرداد رنگین شد که مظلومانه به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام محمودی گفت: پس از تهران، خبر دستگیری امام خمینی (ره)  به ورامین رسید و مردم آن‌جا و پیشوا و روستا‌های مجاور همه دست به دست هم دادند و یک حرکت باشکوهی را رقم زدند تا جایی که با پای پیاده به سوی تهران حرکت کردند و تفاوت آن‌چه که در این منطقه اتفاق افتاد حرکت مردم ورامین به سمت تهران بود که می‌گفتند باید برویم و امام خمینی (ره) را آزاد کنیم و حدود ۲۰-۲۵ کیلومتر با وجود تهدید رژیم حکومت طاغوت حرکت کردند و به این موضوع اعتنایی نکردند و رژیم، آن‌ها را به رگبار بست و تعدادی از مردم عزیز کشور به شهادت رسیدند و پیکر‌های پاک این شهدای عزیز را مظلومانه به گلزار شهدای ۱۵ خرداد فعلی بردند و به خاک سپردند. 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران یادآور شد: با توجه به این‌که بعضی از این شهدای عزیز نام و نشانی ندارند، بعضی از خانواده‌های آن‌ها از مزار پاک شهدایشان اطلاع ندارند. اما اثر کار بزرگ آن‌ها وجود دارد؛ به طوری که حرکت و خون پاک این شهدای عزیز به حدی جوشیده است که در ۲۲ بهمن سال ۵۷، انقلاب جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار