رهاسازی زنبور هابرو براکون در سطح هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : در پی سوق دادن کشاورزان استان به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات هستیم.

کیومرث اکبری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی جاری زنبور هابرو براکون را در سطح هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رهاسازی کرده‌ایم، گفت : بنا داریم امسال این سطح را به ۳۰ هزار هکتار برسانیم که ۲۰ هزار هکتار آن به شکل یارانه دار و با حمایت‌های دولتی همراه خواهد بود و مابقی باید توسط خود کشاورزان انجام شود.

وی افزود: سال گذشته رهاسازی زنبور هابروبراکون را در سطح ۲۴ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه شاهد بودیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه مبارزه با زنبور هابروبراکون در مزارع نخود، ذرت و گوجه فرنگی استان انجام می‌شود، گفت: زنبور هابروبراکون برای مقابله با آفات کرم پیله‌خوار نخود، کرم میوه گوجه فرنگی با نام هلیوتیس و کرم ذرت با نام سزامیا کاربرد دارد.

وی ادامه داد: در تلاشیم مبارزه با زنبور هابروبراکون را در سطح دیگر محصولات کشاورزی هم انجام دهیم، چون این زنبور در مبارزه با آفات سایر مزارع هم کاربرد دارد.

اکبری سپس اولویت جهاد کشاورزی را در سطح ملی و استانی سوق دادن کشاورزان به سمت مبارزه بیولوژیک با آفات عنوان کرد و افزود: استفاده از زنبور هابروبراکون در حالی که هزینه کمتری نسبت به مبارزه شیمیایی دارد، از ورود سموم شیمیایی به داخل مزارع هم جلوگیری می‌کند و از این حیث می‌تواند در تولید محصولات سالم نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در تلاشیم تا با آموزش، کشاورزان را به مبارزه بیولوژیک با آفات ترغیب کرده تا بتوانیم محصولات سالمتری را روانه سفره خانواده‌ها کنیم.

اکبری تاکید کرد: حذف استفاده از سم در مزارع ضمن تولید محصولات سالم‌تر، باعث می‌شود از منابع آب و خاک بیشتر حفاظت شود و محیط زیست سالم‌تری هم داشته باشیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.