۱۵۰ کیلومتر آتش بر در مراتع استان همدان ایجاد شد

میزان بارش امسال در استان همدان ۳۷۲ میلی متر است که ۳۹ میلیمتر از میانگین بلند مدت بیشتر است.

در ستاد مدیریت بحران استان اعلام شد: بر همین اساس و با توجه به گسترش پوشش گیاهی در سطح استان، ۶۰ درصد مساحت استان مستعد آتش سوزی (بحرانی) و ۴۰ درصد مستعد آتش سوزی نیمه بحرانی است.

استاندار همدان در این نشست با تاکید و توصیه بر آموزش و فرهنگ سازی گفت: همه دستگاه‌های مربوطه موظف هستند با اقدامات آموزشی - ترویجی احتمال بروز آتش سوزی را کاهش دهند.

علیرضا قاسمی فرزاد از منابع طبیعی خواست، اقدامات کاربردی انجام شده را برای کاهش آتش سوزی در مراتع و مزارع توضیح دهند که اعلام شد در سه ماهه گذشته، بیش از ۱۵۰ کیلومتر آتش بر (شیار‌های جداکننده سطوح) ایجاد شده است که اینکار همچنان ادامه دارد در حالی که پارسال فقط ۱۳۲ کیلومتر آتش بر (با ضم ب) ایجاد شده بود.

همچنین در این ستاد اعلام شد: با افزایش دما و احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی آتش سوزی در داخل شهر‌ها ممکن است به روزانه ۷۰ آتش سوزی برسیم.

ناآگاهی برخی مردم، معتادان متجاهر و کودکان عامل اصلی بروز آتش سوزی در شهر‌ها هستند.

کارشناسان بخش کشاورزی هم در ستاد مدیریت بحران اعلام کردند: پارسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده بود، اما امسال این عدد به حدود ۵ درصد پارسال یعنی ۵۱۰ میلیارد تومان رسیده است که آنهم مربوط به خسارت تگرگ در بخش کشاورزی و باغداری است.

استاندار در ادامه ستاد مدیریت بحران گفت: فرهنگ سازی برای جلوگیری از حوادث و رویداد‌های طبیعی در شهر‌ها و به ویژه روستا‌ها بسیار کاربردی خواهد بود.

علیرضا قاسمی فرزاد، آموزش به روستاییان را ضروری دانست و گفت: مسیررودخانه‌ها و مسیل‌های مختلف باید دائم رصد شود تا آسیب و خسارت‌های حوادث طبیعی به حداقل برسد و ضمنا سازه‌هایی مانند سیل بند‌ها به تعداد کافی در استان ساخته شود تا هم آب‌های سطحی مدیریت و هم سفره‌های زیر زمینی تغذیه شوند.

در ستاد مدیریت بحران استان همچنین اعلام شد: در شهر‌ها ۲۰۰ هزار واحد نا ایمن و در روستا‌ها ۱۶۰ هزار واحد نا ایمن شناسایی شده است که با برنامه مدون تاکنون ۱۲۰ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شده است، اما برای شهر‌ها هنوز اقدام جدی و قابل اعلام انجام نشده است.

استاندار همدان در پایان از مدیران شهری و بانک‌ها خواست با مذاکره با صاحبان ساختمان‌های نا ایمن، ضمن تشویق آنها برای مقاوم سازی، تسهیلات لازم برای مقاوم سازی و نوسازی را به آنها ارائه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار