وضعیت ذخایر آبی کدامیک از سدهای کشور قرمز است؟

مجموع ۵ سد تهران ۶۳۷ میلیون متر مکعب موجودی دارد، رقم پرشدگی آن ۳۴ درصد و میزان اختلاف با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد است.

 

بر اساس آخرین آمار از وضعیت کلی مخازن سد‌های کشور تا ۱۳ خرداد ماه ورودی به سد‌ها  ۳۵.۸۲ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به رقم ۳۳.۷۲ میلیارد متر مکعب مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان خروجی آب از سد‌ها در سال جاری ۲۳.۰۲ میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته که این میزان ۲۰.۹۵ میلیارد متر مکعب بوده ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر پایه این گزارش؛ حجم آب موجود در مخازن سد‌های کشور تا ۱۳ خرداد ماه ۳۴.۹۸ میلیارد متر مکعب است و این رقم در مدت مشابه پارسال ۳۲.۳۷ میلیارد متر مکعب بوده که بیانگر ۸ درصد افزایش موجودی است.

لازم به ذکر است میزان پرشدگی حجم مخازن سد‌ها در شرایط حاضر ۶۷ درصد است.

طبق آخرین آمار مجموع ۱۳ سد حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا ۱۳ خرداد ماه ۱۲۶۷ میلیون متر مکعب موجودی و ۷۷ درصد پرشدگی و ۱۳ درصد با سال قبل اختلاف دارد.

مجموع ۵ سد تهران ۶۳۷ میلیون متر مکعب موجودی، رقم پرشدگی آن ۳۴ درصد و میزان اختلاف با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد است.

سد زاینده رود اصفهان تنها ۴۴۵ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد که ۳۶ درصد پرشدگی داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد منفی است.

حجم مخازن چاه‌نیمه‌ها، پیشین، زیردان، کهیر، خیرآباد و ماکشید علیا در سیستان و بلوچستان به ترتیب ۳۰۱ میلیون متر مکعب، ۱۶۲ میلیون متر مکعب، ۱۸۳ میلیون متر مکعب، ۱۴۴ میلیون متر مکعب، ۲۷ میلیون متر مکعب و ۶۵ میلیون متر مکعب و درصد اختلاف موجودی آب چاه‌نیمه‌های سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲۱ درصد است.

بنا بر این گزارش؛ ریزش‌های جوی کشور از ابتدای مهر تا ۱۲ خرداد ۱۳۹.۳ میلیمتر است که نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۲.۵ میلیمتر) ۳ درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۹۹.۷ میلیمتر) ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طبق آمار تهران در سال آبی جاری ۲۱۱.۲ میلیمتر بارندگی داشته و این در حالی است که مقدار بارش متوسط درازمدت (۵۵ ساله) ۲۵۸.۱ میلیمتر و ۱۸ درصد منفی و نسبت به رقم ۱۸۰.۲ میلیمتر پارسال ۱۷ درصد مثبت است.

غیر از تهران اوضاع بارندگی در بوشهر، فارس، قزوین، سمنان و چهار محال و بختیاری نیز خوب نیست.

منبع:ایلنا

برچسب ها: سد ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار