برداشت کُلزا در میامی با پیش‌بینی ۷۰۰ تن محصول آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی میامی از آغاز برداشت دانه روغنی کلزا از سطح ۳۵۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: کل محصول این گونه گیاهی راهبردی امسال ۷۰۰ تن برآورد می‌شود.

محمد حسینی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: برداشت کلزا از مزارع شهرستان میامی آغاز شد و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح کاشت دانه روغنی کلزا در بخش مرکزی شهرستان میامی (حومه) است، افزود: کارشناسان با تجربه در مراکز جهاد کشاورزی و همچنین کارشناسان مدیریت بر روند مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت این محصولات زراعی نظارت دارند.

برآورد برداشت ۷۰۰ تن کلزا از مزارع شهرستان میامی

حسینی به وضعیت مطلوب مزارع کلزای شهرستان طی بازدید‌های صورت گرفته اشاره کرد و گفت: تولید کلزا در این شهرستان حدود ۷۰۰ تن برآورد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی میامی ادامه داد: امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان پنج برابر افزایش داشت. پارسال ۲۳۰ هکتار زمین‌های کشاورزی زیر کشت کلزا رفت و ۵۱۶ تن کلزا از کشاورزان خریداری شد.

وی با بیان اینکه تحویل کلزا به مراکز خرید از ۱۵ خرداد آغاز شده است، اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد سطح زیر کشت این محصول در استان سمنان به شهرستان میامی تعلق دارد.

حسینی ابراز کرد: بیشترین رقم‌های کلزای کشت شده در شهرستان میامی از نوع گارو، روهان، دیفیوژن و نپتون است.

مدیر جهاد کشاورزی میامی با اشاره به اینکه کلزا نسبت به گندم محصولی کم‌آب‌براست، افزود: توزیع بذر اصلاح شده، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصولات، ارایه خدمات فنی و کارشناسی از جمله اقدام‌های انجام شده برای حمایت از کشاورزان این شهرستان است.

وی با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات کشاورزی راهبردی محسوب می‌شود، افزود: روغن این محصول به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه کلزا، گیاهی راهبردی در تامین روغن نباتی مورد نیاز کشور محسوب می‌شود، ابراز کرد: این گیاه باعث حاصلخیزی و بهبود ساختمان خاک پس از یک دوره کشت، کاهش آفات و بیماری‌های گندم، افزایش عملکرد در واحد سطح محصول بعدی کشت شده در مزرعه و همچنین ضمانت قیمت تضمینی توسط دولت، در سال‌های اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

۳۵۰ هزار ریال قیمت تضمینی خرید کلزا

مدیر جهاد کشاورزی میامی افزود: قیمت تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری ۳۵۰ هزار ریال و ۲ برابر قیمت تضمینی گندم است.

وی به کشاورزان توصیه کرد، جهت جلوگیری از اتلاف ریزش محصول و با هدف کاهش ضایعات، از کمباین‌هایی که دارای گواهی معاینه فنی جهاد کشاورزی شهرستان هستند جهت برداشت استفاده کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تمام برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای برداشت، خرید و تحویل محصول کلزا را انجام داده است و تاکنون حدود ۱۰۰ تن محصول کلزا تحویل مراکز خرید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار