زیبایی‌های ارتفاعات و دامنه‌های کوه شاه جهان

قله شاه‌جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین نقطه از رشته‌کوه آلاداغ بوده که در شهرستان بام و صفی‌آباد، خراسان شمالی واقع شده‌است.

این کوه به علت پهناوری بسیار در چهار شهرستان استان خراسان شمالی گسترده شده‌است. قله شاه جهان از شمال‌شرق و شرق به شهرستان فاروج، از شمال و شمال‌غرب به شهرستان شیروان، از جنوب به شهرستان بام و صفی‌آباد و از غرب به شهرستان اسفراین منتهی می‌گردد. در شمال قله شاه جهان روستا‌های گلیان، بلقان، اسطخری و امیرانلوی شیروان قرار دارند. در جنوب قله شاه جهان روستا‌های (بانیدر) جهان، نوده بام، آغش، بیش آباد و شهرستان بام و صفی‌آباد واقع شده اند. در شرق قله شاه جهان روستای خسرویه، تبریان و مگچی شهرستان فاروج قرار دارد، قله شاه جهان از غرب به النگ‌زار بسیار زیبا و وسیع دشت میدان جیک شهرستان اسفراین وصل است و در انتهای غربی میدان جیک قله کرکزای قرار دارد.
مسیر صعود به قله از شمال روستای بانیدر اسفراین آغاز و با ۳ ساعت پیاده روی به پایان می‌رسد و همچنین برای صعود اول صبح میتوان شب را در اقامتگاه هدایتی در روستای بانیدر گذراند و برای صعود به قله اماده بود.
علت نامگذاری قله شاه جهان به این نام وجود قبر زن سرداری به‌نام شاه جهان است که حدود ۳۰۰ سال پیش حاکم یا کدخدای منطقه بوده و در این قله دفن گردیده است.
پوشش گیاهی شاه جهان درختان ارس، زرشک کوهی، کاسنی، پونه، آنخ، آق باش، اسطوقودوس، انواع درمنه، گون، سیاه تلو، انواع گل‌های لالهٔ وحشی و مراتع وسیع و صد‌ها گونه ناشناخته دیگر است.
شاه جهان به لطف پوشش گیاهی مناسب و آب فراوان زیستگاه بی‌شماری از جانوران و زیر عنوان پارک ملی ساریگل است؛ وجود گله‌های قوچ و میش، کله بز، در هر دره‌ای به چشم می‌خورد و شکارچیان زیادی را به وسوسه می‌اندازد.
گرگ، پلنگ، روباه، شغال، آهو، گراز، گربهٔ وحشی پالاس، مارمولک، موش، مار، خرگوش و تشی و از پرندگان کبک، تیهو، کبوتر، بلدرچین و عقاب طلایی مکرراً مشاهده می‌شود.

 

برچسب ها: شاه جهان ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.