رونق تولید گیاهان دارویی در خوزستان؛ لزوم توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی در این حوزه

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تولید گیاهان دارویی در خوزستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۱۶ درصد رشد داشت.

محمد حسنی‌نسب مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: همه شهرستان‌های استان خوزستان از جمله دزفول، دزپارت، حمیدیه، رامهرمز، کارون، اندیمشک، اندیکا، شوش تولیدکننده گیاهان دارویی هستند.

او سطح زیر کشت گیاهان دارویی خوزستان را ۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در استان خوزستان بازه وسیعی از گیاهان دارویی در حال تولید است و ۳۰ گونه از مهمترین گیاهان دارویی با ارزش صادراتی بیشترین سطح کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

 آقای حسنی نسب ادامه داد: مهمترین گیاهان دارویی تولید شده در خوزستان شامل انواع نعناع از جمله نعناع فلفلی، سیاهدانه، گشنیز، شوید، گلرنگ، رازیانه، گل گاوزبان، رزماری، چای ترش، زیره سبز و ماریتیغال است و همچنین محصولاتی مانند زعفران، آلوئه‌ورا، مورینگا، استویا، بادرنجبویه، حنا، مورد معطر و کاپاریس در حال توسعه هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: درسال ۱۴۰۲، میزان تولید گیاهان دارویی خوزستان ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۶درصد افزایش تولید داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه رکورد تولید گیاهان دارویی در استان با این میزان تولید ثبت شده گفت: استان خوزستان رتبه نخست تولید گیاهان دارویی در کشور را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: طی سال‌های گذشته با تدوین برنامه ۵ ساله گیاهان دارویی استان براساس شرایط اقلیمی هر منطقه، حمایت از متقاضیان کشت گیاهان دارویی با تامین بذر و نهاده استاندارد، ایجاد پایلوت های بررسی سازگاری و آموزشی ترویجی، مساعدت در تشکیل خوشه صنعتی ۴ گیاه دارویی مهم و منتخب استان، باعث توسعه این صنعت پر رونق شده است.

حسنی‌نسب یادآور شد: با توجه به کیفیت بالای گیاهان دارویی تولید شده در استان، توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی با هدف تامین نیاز بازار داخلی و صادرات بسیار ضروری است بنابراین در این زمینه، حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران مانند آموزش، مشاوره و پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار