سیگار‌هایی که شما را دود می‌کنند!

سیگار‌های الکترونیک در حالی که به بهانه کم‌خطر بودن جایگزین سیگار‌های معمولی شدند حالا فقط با یک پک، جان مصرف کنندگان‌شان را خواهند گرفت.

انفجار لثه‌ها، شکستن ۷ دندان، پارگی فک، سوختگی گردن و صورت اتفاقی است که به گفته پزشکان برای یک نوجوان ۱۴ ساله در اثر کشیدن سیگار‌های الکترونیک رخ داده است.  به تازگی سیگار الکترونیک در دهان یک نوجوان اهل اوفا روسیه منفجر شده و به شدت به او آسیب وارد کرده است. 

درحالی که سیگار‌های الکترونیک بنا بر باور عمومی خطر کمتری برای سلامتی افراد دارند، اما رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات می‌گوید که علاوه بر سرطان‌زا بودن این محصولات، «گزارشات زیادی از انفجار باتری سیگار‌های الکترونیک رسیده که در مواردی حتی منجر به مرگ افراد شده است.» سیگار الکترونیکی اولین‌بار در سال ۲۰۰۳ و در کشور چین تولید شد، از همان موقع هم بود که گزارش‌هایی مبنی بر انفجار آغاز شدند. 

پیش‌تر انفجار سیگار الکترونیک در دهان یک مرد آمریکایی باعث سوختگی کامل او و مرگش شد. انفجار ویپ باعث بریدگی یکی از شریان‌های گردن یکی از اهالی تگزاس و فوت او شد. دلیل آتش‌سوزی چند خانه و یک فرودگاه نیز انفجار باتری سیگار الکترونیک گزارش شده است.

ترکیدن ویپ در دندان

پژوهش دانشکده پزشکی هانوفر آلمان نشان می‌دهد که ۲۰۳۵ مورد انفجار سیگار الکترونیکی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در بخش‌های اورژانس آمریکا ثبت شده است. یعنی هر روز بیش از ۲ نفر از مصرف کنندگان این سیگار دچار انفجار شده‌اند. 

آمار‌ها نشان می‌دهد که سیگار‌های الکترونیک در جهان میلیون‌ها مصرف‌کننده دارند و روزانه بر محبوبیت این محصول دخانی در بین مردم افزوده می‌شود. اما عمر کوتاه باتری لیتیومی آنها و خطر انفجارشان جان میلیون‌ها نفر را در معرض خطر قرار داده است! 

درحالی که سازمان بهداشت جهانی از کشور‌ها خواسته است برای محافظت از کودکان و افراد غیرسیگاری، اقدام فوری برای کنترل سیگار‌های الکترونیکی انجام دهند. اما تنها ۳۴ کشور فروش این سیگار‌ها را ممنوع کرده‌اند. 

گزارشات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که برخلاف تبلیغاتی که می‌شود، سیگار‌های الکترونیک بسیار اعتیادآور و مضر هستند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سیگار الکترونیکی می‌تواند در ترک سیگار کمک کند و حتی می‌تواند دروازه‌ای برای اعتیاد در بین جوانان باشد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران سیگار‌های الکترونیکی را ترفند‌های شرکت‌های دخانیاتی برای افزایش مصرف سیگار در بین نوجوانان می‌داند و می‌گوید که برای محافظت از جوانان و نوجوانان «مصرف، عرضه، فروش و تولید سیگار‌های الکترونیکی در کشور ممنوع شده است.». 

اما جامعه‌شناس علیرضا شریفی یزدی معتقد است که علی‌رغم این ممنوعیت‌ها نوجوان به راحتی می‌تواند به دخانیات دسترسی داشته باشد و می‌گوید که «در کشور ما در کمتر از زمانی که برای خرید یک نان صرف می‌شود نوجوان می‌تواند در فضای مجازی یا حقیقی به دخانیات دسترسی پیدا کند!»

تبلیغات ویپ

کارشناسان معتقدند که سیگار‌های الکترونیک قبح مصرف سیگار در خانواده را شکسته‌اند و خانواده‌ها با باور به اینکه این سیگار‌ها کم‌خطر هستند اجازه استفاده از آنها را به نوجوان‌هایشان می‌دهند، آگاه سازی در رابطه با خطرات سیگار الکترونیکی، اطلاع رسانی در ناکارآمدی آن در ترک سیگار کاغذی می‌تواند تا حدی موثر باشد.

همچنین نظارت جدی تری در فضای مجازی و حقیقی بر فروشنده‌های این محصولات و نظارت بر قاچاق آنها از دیگر راهکار‌های کارشناسان است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
دیوار همش کلاه برداری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
مقاله ی بسیار زیبا و اموزنده ای بود به عنوان کسی سیگار طبیعی مصرف میکنه کاملا باهاش موافقم
سیگار های طبیعی طعم دار همین طوره بسیار ضرر داره و باعث شده کسانی که به سن قانونی نرسیدن و نوجوان ها و متاسفانه حتی دختر هارو جذب کنه
از دولت برای اینکه به سیگار الکترونیک مجوز نمیده ممنونم
بعضی کشور ها حداقل سن مصرف سیگار 21 سال اعلام کردن اما فکر کنم کشور ما 18 ساله
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۰:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
سیگارهای الکترونیک خطرات زیادی دارند پنبه آیی آغشته به موادی شیمیایی را با جریان برق باطری و سنسور ورودی هوا دود میکنند و در واقع برق مایع درون پنبه آغشته به مایع را دود میکند و بهاران به درون ریه میفرستند کاش این سیگارهای بجای دودهای سمی حاوی ویتامین و مواد خوشبو کننده و موجب تقویت ریه ها و سلامتی می بودند نه نابودی ریه ها و سرطان و مرگ
آخرین اخبار