جمعیت حیات وحش آذربایجان‌شرقی رو به افزایش است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از افزایش رضایت بخش جمعیت حیات وحش گونه‌های منحصر به فرد و مهم این استان در چند سال گذشته خبر داد.

شهنام اشتری مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب در یک سال گذشته در بیشتر مناطق جنگلی و حفاظت شده آذربایجان شرقی، طبق آمار‌های به دست آمده در غالب گونه‌های جانوری شاهد رشد جمعیت هستیم.

وی افزایش جمعیت حیات وحش در مناطقی از شهرستان جلفا و دامنه‌های سهند را نسبت به سایر نقاط حفاظت شده آذربایجان شرقی مناسب اعلام و اظهار کرد: علاوه بر تاثیر بارندگی‌ها و به دنبال آن تامین غذای حیات وحش، برنامه‌ها و طرح‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای مراقبت و حراست از گونه‌های مختلف نیز در افزایش جمعیت آنها موثر بوده است.

اشتری در عین حال از کاهش جمعیت گونه آهو در بخش کاغذکنان شهرستان میانه خبر داد و یادآور شد: با توجه به کم آبی موجود در این منطقه شاهد کاهش جمعیت این گونه بومی بوده ایم که به احتمال زیاد این موضوع شاید به دلیل مشکل محل زندگی آهو‌ها بوده است.

وی سازگاری گونه‌های جانوری با شرایط بی آبی و کم آبی را بسیار بعید و دور از انتظار دانست و گفت: در سال‌های قبل نیز شاهد بوده ایم که برخی از گونه‌ها برای تامین شرایط زندگی و نیاز به آب محل زندگی خود را تغییر داده اند.

اشتری ۲ گونه منحصر به فرد حیات وحش آذربایجان شرقی شامل کل و بز و قره خروس را مورد اشاره قرار داد و افزود: شرایط جمعیتی و فراوانی این ۲ گونه مهم استان نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است.

به گفته وی بر اساس سرشماری جدید اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گونه قرقاول نیز در کرانه‌های رودخانه ارس شرایط بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته دارد.

اشتری چرای بی رویه و غیر اصولی، تغییرات پی در پی کاربری‌های اراضی مرتعی و جنگلی، شکار‌های بی رویه و غیرمجاز و انواع سودجوئی‌ها را از عوامل مهم در کاهش جمعیت حیات وحش اعلام و اضافه کرد: در کنار این عوامل انسانی، عناصر طبیعی مثل خشکسالی‌های چند ساله نیز منجر به تهدید حیات وحش منطقه می‌شود.

وی یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای طرح‌های سالانه سرشماری از حیات وحش را اخذ اطلاعات درست و متقن برای جلوگیری از تلف شدن گونه‌های جانوری عنوان کرد و ادامه داد: برآورد‌های کمی، تلاش و برنامه ریزی برای افزایش تنوع گونه‌های جانوری، مقابله با تغییرات اقلیمی و حفظ گونه‌های موجود از دیگر اهداف تعیین شده در اجرای این طرح‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.