رئیس رسانه ملی:

۵ مناظره انتخاباتی ۴ ساعته از شبکه یک پخش می‌شود/ مجری مناظرات ریاست جمهوری فعلا مشخص نیست

با وجود گمانه‌زنی‌ها پیرامون مشخص شدن مجری مناظرات، جبلی اعلام کرد اینکه چه کسی اجرای مناظرات انتخابات ریاست جمهوری را انجام دهد در حال بررسی است.

هرچند با نزدیک شدن به انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری، رسانه‌ها به نقل از منبع آگاه از مشخص شدن مجری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سخن می‌گفتند، اما پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در نشست خبری تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت که مجری مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در حال بررسی است. 

این نشست خبری با حضور محسن برمهانی معاون سیما، علی بخشی‌زاده معاون صدا، اعضای ستاد انتخابات و اصحاب رسانه در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار شد.

رئیس رسانه ملی به تشریح برنامه‌های رسانه ملی پرداخت و گفت: مناظرات انتخابات ریاست جمهور در پنج بخش خواهد بود، که پیش بینی می‌شود این مناظرات از سه ساعت و نیم تا چهار ساعت برای برگزاری هر مناظره به طول انجامد و سوالات مناظرات معطوف به مسائل اساسی کشور بخصوص برنامه هفتم کشور خواهد بود، که جزو محور سوالات مناظرات خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که گزینه‌های مجری‌گری چه افرادی هستند اظهار کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های رسانه ملی در حوزه اجرای مناظره‌ها ارزشمند است. اسامی گزینه‌های اجرا یکی دو روز قبل از اجرای مناظره‌ها اعلام می‌شود. 

جبلی ادامه داد: از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد اجرایی در طراحی سوالات استفاده کردیم و نامزد‌ها در مدت زمان معین در سه میزگرد پاسخ خود را به سوالات خواهند داد و فرصتی برای جمع‌بندی و اظهارنظر به سایر نامزد‌ها خواهند داشت.  هر کدام از نامزد‌ها در این میزگرد‌ها می‌توانند دو مشاور خود را همراه داشته باشند. برنامه دیگری با عنوان «صف اول» کارنامه نامزد‌ها را بازخوانی می‌کند. برنامه گفتگوی ویژه خبری هم مطابق آنچه در دوره‌های قبل بوده، پابرجاست البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است.

نامزد‌ها می‌توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای سیمای استان‌ها تولید کنند. پیشنهاد می‌کنیم نامزد‌ها از همین الان مستندهایشان را ضبط کنند.

رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی هم هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه برای هر نامزد پخش می‌شود. نامزد‌ها می‌توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای سیمای استان‌ها تولید کنند. پیشنهاد می‌کنیم نامزد‌ها از همین الان مستندهای‌شان را ضبط کنند. 

جبلی تصریح کرد: رسانه ملی با بداخلاقی انتخاباتی و تخریب‌ها برخورد قاطع خواهد کرد. در مقابله با لجن پراکنی‌ها بسیار جدی خواهیم بود. سوالات به گونه‌ای است که بداخلاقی به حداقل برسد. طراحی سوالات جلوی کلی‌گویی‌ها را خواهد گرفت. سوالات با کمک چهره‌های دانشگاهی و نخبگان طراحی شده است.

او با اشاره به اینکه سامانه تلوبیون در اختیار نامزد‌ها خواهد بود. گفت: هر نامزد می‌تواند یک کانال ۲۴ ساعته اختصاصی داشته باشد و این برنامه‌ها با اینترنت رایگان پخش می‌شود. 

جبلی افزود: در این فرصت کوتاه آماده سازی دکور‌ها و زیرساخت‌های فنی نهایی و ضوابط اجرایی و محتوایی مناظره‌ها هم اعلام شده است. حتما نامزد‌ها باید آیین‌نامه‌ها را مورد توجه قرار دهند. 

حب و بغض‌ها در فعالیت رسانه ملی تاثیری ندارد

جبلی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است صداوسیما به نفع یکی از نامزد‌ها تبلیغات کند گفت: مصادیق تخلف در قانون مشخص شده است. هیچ‌گونه رانتی در اختیار ما نخواهد بود. سوالات و محور‌ها در اختیار همه نامزد‌ها قرار خواهد گرفت. حب و بغض‌ها در فعالیت رسانه ملی تاثیری نخواهد داشت. نظرسنجی‌های انتخاباتی هم برای همه ستاد‌ها ارسال خواهد شد.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چه راهکاری در قبال جلوگیری از تهمت، توهین و افترا نامزد‌ها اندیشیده شده، تصریح کرد: حتماً بعد اعلام اسامی نهایی نامزد‌ها جلسه تفصیلی با حضور نامزد‌ها و نمایندگانشان خواهیم داشت، تا نکات لازم را به آنها متذکر شویم. طبق مطالبه مقام معظم رهبری و مردم به رعایت اخلاق در انتخابات انتظار داریم امسال کمتر با بداخلاقی‌های انتخاباتی نسبت به دوره‌های قبل مواجه باشیم. اما در صورت بروز بی‌اخلاقی بخصوص در فضای مجازی باید نهاد‌های نظارتی مثل دادستانی کل کشور، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات و نهاد‌های نظارتی کمک کنند.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در این نشست به پرسش‌های خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی، فرایند‌های تولید محتوا، ارزیابی و پخش مستند‌های انتخاباتی، اقدامات رسانه ملی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و همچنین رصد و مقابله رسانه‌ای با هجمه‌های رسانه‌ای پاسخ داد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
پول نداریم تلویزیون بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
کاش این مناظره ها جنبه نمایشی نداشته باشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
دمتون گرم عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
میدونم شاید بخندین ولی بنظرم بهترین مجری اون بازیگر نقش قاضی تو سریال فوق شاهکار اقای قاضی یا محمد رضا گلزار که ابهت و اخلاق مردونه دارن باشن خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
بهترین فرد خبرنگاران مناظره مرتضی حیدری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
ارزش آرامکو 1800 میلیارد دلار


ارزش کل بورس ایران 134 میلیارد دلار


کمی به اوضاع اقتصادی بیندیشید با اقتصاد چکار کرده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
مرتضی حیدری کجاست هیچ خبری ازش نیست اصلا مجری مناظره هم نبود لااقل بگید کجا رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
حیدری به آمریکا مهاجرت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
واقعا؟
چقدر حیف شد
خیلی مسلط و توانمند و خوش صدا بود
ان شالله موفق باشه