دبیر ستاد ملی جمعیت؛

نرخ باروری ۱۵ استان مثبت و ۱۲ استان منفی اعلام شد

دبیر ستاد ملی جمعیت، گفت: ۱۵ استان کشور دارای میانگین نرخ باروری مثبت(بالاتر از ۲.۱)، چهار استان دارای نرخ ثابت و ۱۲ استان دارای منفی هستند.

محبی‌تبار در حاشیه همایش خانواده، فرزندآوری و جمعیت گفت: طی سال‌های گذشته و تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نرخ باروری در کشور دارای شیب تند و منفی بود، اما در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ با اقدام‌های انجام شده و اجرای قانون جوانی جمعیت، میانگین نرخ رشد باروری از شیب منفی خارج و ثابت شد.

اگر به ازای هر ازدواج ۲.۱ زادآوری انجام شود، «حد جانشینی» رعایت می شود و جمعیت در تعادل، پویا و پایا است. اگر نرخ جانشینی جمعیت به کمتر از ۲ و یک دهم برسد، سالمندی رخ می‌دهد و به عبارتی جوانی وجود ندارد که جانشین سالمند شود. جامعه بدون جانشینی کاهش جوانان را به همراه خواهد داشت.

دبیر ستاد ملی جمعیت بیان کرد: جوانی جمعیت مساله چندوجهی است و حدود ۲۵ مساله اصلی در پژوهش‌ها در مسیر جوانی جمعیت شناسایی و طبق آن قانون جوانی جمعیت نوشته شد.

وی ادامه داد: نگرش خانواده، ارزش و مباحث فرهنگی، سبک زندگی، نگرش به آینده و آتیه فرزندان، مسایل اقتصادی، مسکن، خودروی مناسب، درمان و بیمه درمانی از جمله دغدغه‌های خانواده‌های در مسیر فرزندآوری و جوانی جمعیت است که در قانون رفع تمام این مسایل دیده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.