رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: هم اکنون، بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی برای تابستان‌گذرانی و جوجه‌آوری وارد تالاب کانی‌برازان شده‌اند.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار قطعه پرنده مهاجر و بومی در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان مشغول تابستان‌گذرانی و جوجه‌آوری هستند.  

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد فراوانی جمعیت نسبت به پارسال در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان وجود دارد، افزود:در این تالاب گونه‌های مهم حفاظت شده و شاخص مانند اردک سر سفید، اردک تاج‌دار، اردک بلوطی، سرحنایی، پنجه قوی و فریادکش دارد که برای اولین بار در سال آبی گذشته بیش از ۳۵ قطعه در این تالاب مشاهده شده است.

سلیمانی با بیان اینکه جوجه‌آوری پرندگان یکی از جذابیت‌های نخستین سایت پرنده‌نگری کشور است، اضافه کرد: حق‌آبه بسیار خوبی برای تالاب تخصیص داده شده و با توجه به بارش‌های خوب ظرفیت و توان تالاب با ۱۸ میلیون متر مکعب آب تکمیل شد که در ۲۰ سال اخیر برای اولین سال این تالاب توانسته به مرحله کلیماکس برسد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در ادامه گفت: با توجه به جوجه‌آوری گونه‌های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت‌های کنترلی محیط بانان این اداره در این تالاب شدت بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با شدت بیشتری کنترل می‌شود.

سلیمانی از اهالی روستا‌های اطراف این تالاب خواست در این مدت همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند و در صورت مشاهده افراد متخلف در حاشیه تالاب مراتب را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

تالاب کانی‌برازان مهاباد که بیش از هزار هکتار وسعت دارد، یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر و بومی است و نقش مهمی در حفظ گونه‌های کمیاب در شمال غرب کشور دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.