سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه زنده شهر امن گفت: پلیس بارها در خصوص عدم تردد موتورسواران در داخل تونلها هشدارهای لازم را داده است. به دلیل انباشت گازهای آلاینده در داخل تونلها که باعث سرگیجه و احتمال واژگونی ناگهانی موتورسیکلت ها می شود اخطار خواهیم داد. راکبان موتور سیکلت از تردد داخل تونلها جدا خودداری کنند و همواره از کلاه ایمنی و استاندارد جهت ترددهای خود در سطح شهر استفاده کنند.
او بیان کرد: طرح ده از تاریخ ۱۸ دیماه ۱۴۰۲ شروع شده، تمامشدنی نیست و ادامهدار خواهد بود. تا اکنون سه مرحله از این طرح اجرا شده است و این برنامه تا زمان نهادینه شدن فرهنگ رانندگی و انضباطبخشی به تردد موتورسواران در شهر تهران ادامه خواهد داشت.
سرهنگ کشیر گفت: یکی از اقدامات در طرح ده، روشن بودن چراغ موتورسواران حتی در روز است تا دیگر رانندگان و کاربران ترافیکی بتوانند موتورسواران را در روز هم مشاهده کنند.
در ادامه فیروز کشیر درباره انواع پلاک خودروها اینگونه بیان کرد:پلاک ملی برای موتورسیکلت هم تولید میشود. پلاک باید در محل مشخص خودرو بهطوری نصب شود که پلیس و شهروندان بتوانند آن را به راحتی ببینند.
او گفت: پلاک یک قطعه فلزی در ابعاد و اندازههای مشخص است که هر خودرو در قسمت جلو و پشت وسیله نقلیه و در محل مشخصشده باید نصب داشته باشد. این پلاک باید کاملاً خوانا و بدون پوشش باشد تا پلیس و دیگر شهروندان بتوانند آن را به راحتی ببینند.
فیروز کشیر تصریح کرد: انواع پلاکهایی که در سطح کشور وجود دارند شامل پلاکهای خودروهای انتظامی فراجا، پلاک خودروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلاکهای خودروهای تشریفات که برای مهمانان و تشریفات بهکارگیری میشود و پلاکهای خودروهای دولتی که با رنگ قرمز و نوشتار سفید تردد میکنند، هستند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: همچنین پلاک خودروهای ادوات کشاورزی، صنعتی و عمرانی با حرف "ک" مشخص شدهاند، خودروهای تاکسی که روزانه آنها را مشاهده میکنیم و با حرف "ت" مشخص شدهاند و خودروهای سیاسی با پلاک دیپلماتیک، پلاک سرویس، پلاک گذر موقت و پلاک فرماندهی که مختص ستاد کل نیروهای مسلح و پلاک خودروهای وزارت دفاع که با رنگ پسزمینه آبی و نوشتار سفید و پلاک خودروهای ارتش هم وجود دارند که تمامی اینها جزء پلاکهای ملی محسوب میشوند.
سرهنگ کشیر تصریح کرد: در گذشته این پلاکها بهصورتهای مختلفی بودهاند که البته اکنون بهصورت یکشکل و ملی بر روی خودروهای مختلف و در محل خود نصب میشوند.
او گفت: تاریخ پلاک به دوران صدارت وثوقالدوله در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی باز میگردد که این پلاکها در آن دوره ابتدا بر روی گاری و درشکه نصب و در سال ۱۳۰۵ که خودرو وارد ایران شد، بر روی خودرو نصب شدند.
سرهنگ کشیر بیان کرد: البته پلاک ملی برای موتورسیکلت هم وجود دارد که بر روی انواع موتورسیکلتها نصب میشوند و بهصورت پلاکهای شخصی و دولتی مشخص است. همچنین پلاک موتورسیکلت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و ارتش نیز وجود دارد.