جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری به دنبال تخصص محوری در امر خیر است

نشست خبری اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری ویژه تشکل‌های خیریه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد‌.

نشست خبری اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری ویژه تشکل‌های خیریه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه و دبیر جشنواره، دکتر ولیئی معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملانوری مسئول دبیرخانه اجرایی جشنواره، دکتر جعفری مسئول دبیرخانه علمی و ارزیابی جشنواره در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف برگزار شد.

در ابتدای این نشست ضمن پخش آیاتی از کلام الله مجید، سرود ملی کشورمان نیز پخش شد.

 

 

جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری

 سپس حجت الاسلام شرفخانی رئیس مرکز اوقاف و امور خیریه گفت: نخستین جشنواره اعطای نشان نیکوکاری هم افزایی میان نهاد‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی برای رقم زدن رویداد فرهنگی و اجتماعی است و شورای سیاستگذاری با ترکیبی از میان نهاد‌های حاکمیتی و مجموعه‌های مردمی است.  

وی ادامه داد: مخاطب ما مخاطب تخصصی است و ما با افرادی که ساختار تشکلاتی و مجوز ندارند روبرو نیستیم؛ لذا با توجه به آسیب شناسی که در کل کشور در حوزه کار‌های خیریه انجام شد یکی از آسیب‌ها نبود مدیریت حرفه‌ای بود و دومین نکته عدم اثرگزاری است. گاهی شفافیت حرف اول را می‌زند و در برخی از موسسات اعتبار و سرمایه اجتماعی کاهش یافت ولی برخی از موسسات در ساختار تخصصی فعالیت دقیقی را انجام می‌دهند. از این رو ضرورت داشت بخشی از تشکل‌ها به سمتی بروند که عملیات کار حرفه‌ای و تخصصی انجام شود. دو دبیرخانه مرکزی و اجرایی برای این جشنواره در نظر گرفته شد و کار ارزیابی و داوری تشکل‌ها را انجام خواهند داد.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: برای مجوز‌های شهرستانی و استانی به صورت جداگانه بررسی خواهند شد. جوایز و مرحله نهایی در استان‌ها و سپس به صورت ملی در تهران خواهد بود. اولین جشنواره‌ای است که اعطای نشان ارزیابی موسسه مطلوب شاخص‌های علمی است.  

سپس محسن ولیئی معاون مشارکت‌های مردمی و سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های حکومت مردمی افزایش مشارکت‌های مردمی است و به همین دلیل تعدادی از سازمان‌های دولتی در عرصه صدور مجوز برای تشکل‌های مردمی در حوزه کار‌های خیر کمک میکنند. وزارت وزرش، وزارت کشور و ناجا بر اساس قانون نسبت به صدور پروانه برای کار خیر کمک میکنند. حدود ۷۳ هزار تحت عنوان تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی در حوزه کار خیر فعال هستند.  

وی ادامه داد:در ذیل وزارت کشور ۱۴ شبکه برای جمع آوری موسسات خیریه و نیکوکاری فعال هستند و یک نظام ارزیابی از فعالان حوزه کار خیر وجود ندارد و این فقدان در همه عرصه‌ها به عنوان یک اشکال در نظام تشکل‌ها وجود دارد وزارت کشور تحت عنوان رتبه بندی تشکل‌های ذیل خودش کار ارزیابی را در ۶ ماهه اول سال انجام خواهد داد. دومین موضوع اعطای نشان نیکوکاری برای تشکل‌های کار خیر است.  

معاون مشارکت‌های مردمی و سازمان امور اجتماعی کشور د افزود: ناجا، وزارت کشور، وزارت ورزش ارزیاب این موضوع خواهند بود. از خرداد ماه امسال سامانه و تشکل‌ها می‌توانند نسبت به خوداظهاری اقدام کنند و در آیینی که به همین مناسبت در مهرماه انجام می‌شود کار تجلیل رخ خواهد داد. بیشترین هدف معرفی الگو‌ها و فرهنگ‌سازی برای کار خیر خواهد بود و از امروز کار اطلاع‌رسانی و بارگذاری مدارک انجام می‌شود.  

اعطای نشان نیکوکاری

جعفری، مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره تصریح کرد: مؤسسات مردمی نقش مهمی در توسعه فضای نیکوکاری کشور دارند. امروز بیش از گذشته به این باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل و مشکلات به ویژه مسائل اجتماعی را حل کند؛ لذا در این زمینه نیازمند حضور مردم به ویژه تشکل‌های مردمی هستیم. 

وی تاکید کرد: لذا برای ایجاد تحول در این حوزه باید ظرفیت‌سازی امر خیر در کشور انجام شود. همچنین، نیازمند اصلاح مقررات برای تسهیل امر خیر در کشور و زمینه‌سازی در آموزش و پرورش برای حضور مردم در امر خیر هستیم. امروز امر خیر باید از رویکرد سنتی به سمت رویکرد تخصصی و دانش‌بنیان حرکت کند. همچنین تعداد مجموعه‌های خیریه‌ای که امروز مبتنی بر دانش و تخصص فعالیت می‌کنند بسیار اندک است. جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری به دنبال تسری تخصص‌محوری و دانش‌بنیانی امر خیر در مؤسسات و تشکل‌های مردمی است. در این جشنواره بنا داریم تا تشکل‌های موفقی که براساس شاخص‌های مدنظر انتخاب می‌شوند، به مردم معرفی شوند. 

جعفری ادامه داد: برای برگزاری این جشنواره ۱۱ شاخص کلی در نظر گرفته شده که از سوی متخصصان و صاحب‌نظران ارائه شده است. اثربخشی خدمات اجتماعی، تخصص‌محوری و استفاده از ظرفیت نخبگانی، سازماندهی داوطلبان، تأمین مالی مطلوب، انضباط مالی، همکاری و ارتباطات برون‌سازمانی، توان ایجاد حرکت جمعی، اعتبار و سرمایه اجتماعی، ساختار و شیوه مدیریت از جمله شاخص‌های مدنظر این جشنواره هستند. 

مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره افزود: تشکل‌های حوزه مباحث خدماتی و اجتماعی، تشکل‌های حوزه‌های زیرساختی و تشکل‌های فعال در زمینه توسعه امر خیر مخاطبان این جشنواره هستند. با توجه به تعداد زیاد خیریه در کشور، ارزیابی تشکل‌های حاضر در جشنواره در سه سطح مؤسسات دارای مجوز‌های ملی، مؤسسات دارای مجوز ارائه خدمات در شهرستان‌ها و مؤسساتی که دارای مجوز استانی هستند، انجام خواهد شد. 

در پااین این مراسم جعفری گفت:: در نهایت در سطح دبیرخانه‌های ملی جشنواره در بخش خدماتی و حمایتی دو تشکل، در سطح استانی شش تشکل و در سطح شهرستانی نیز ۱۰ تشکل به عنوان تشکل‌های برتر معرفی خواهند شد. در کنار اینکه جشنواره به دنبال الگوسازی مؤسسات خیریه برتر است، ترویج جریان حرفه‌ای‌گری و تخصص‌محوری برای مؤسسات خیریه نیز در نظر گرفته شده است. همچنین، کار ارتباطات و مکاتبات با استان‌های مختلف و برگزاری مرحله اختتامیه جشنواره در مراحل شهرستانی، استانی و ملی نیز از سوی کارگروه اجرایی جشنواره انجام خواهد شد.

شایان ذکر است علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره از امروز تا ۱۵ مرداد فرصت دارند تا به نشانی اینترنتی مورد نظر مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار