سید مهدی طباطبایی در شورای آموزشی دانشگاه گفت: دانشجوی بینالملل سفیران علمی ما محسوب می شوند، این سفیران پس از فارغالتحصیلی و مراجعه به کشورهایشان با قرار گرفتن در موقعیتهای شغلی مختلف میتوانند به گسترش روابط علمی و دانشگاهی دانشگاه و کشور ما کمک کنند.
وی ادامه داد: حضور دانشجویان بینالملل زمینه ساز گسترش و توسعه زیرساختهای دانشگاهی و کشوری با نگاه بینالمللی برای حضور در صحنه رقابت با دیگر کشورها و بازارهای جذب دانشجوی بینالملل در منطقه و جهان دانست.
وی با اشاره به اهداف بین المللی سازی گفت: ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی، حرکت به سمت مرجعیت علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، شناساندن توانمندی ها و دستاوردهای علمی کشور به کشورهای دنیا، حضور در عرصه های آموزشی منطقه ای و جهانی و مرزشکنی علمی، حرکت در مرزهای دانش جهانی، شناساندن فرهنگ ایرانی به کشورهای دنیا، آشنایی با فرهنگ های کشورهای دنیا، کاهش هزینه ها و چالش های شرکت در دورههای آموزشی برای تمام کشورهای دنیا و خلق ثروت دانش بنیان در عرصه آموزش عالی از جمله اهداف بین المللی سازی است.
وی همچنین عنوان کرد: برای بینالمللیسازی دانشگاه باید به ساختارهای سازمانی مناسب و رفتارهای فرهنگی کادر دانشگاهی توجه ویژه داشت.
طباطبایی گفت: با توجه به شرایط فعلی جهان که به سمت جهانی شدن حرکت می کند، بین المللی سازی یک پاسخ به شرایط موجود است. فارغ التحصیلان دانشگاهی هم به طور فزاینده ای در حال یافتن جایگاه جهانی و ارائه خدمات آموزشی در شرایط بین المللی هستند که لازمه آن کسب ویژگی ها و صلاحیت های بین المللی است.
طباطبایی با بیان اینکه برای آموزش عالی امکان انصراف از محیط جهانی وجود ندارد، زیرا اثرات آن اجتناب ناپذیر است، گفت: در گذشته مفهوم بینالمللیسازیبیشتر با جذب دانشجویان بینالمللی شناخته میشد. در نیم قرن گذشته با گسترش عواملی همچون جهانیشدن، فناوریهای نوین، بازاریابی بینالمللی و رقابتپذیری بینالمللی این پدیده بیشتر مورد توجه نظامهای آموزشی کشورهای مختلف قرار گرفته است.
مشاور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اهمیت بینالمللیسازی از آن جهت است که بسترهای جهانی را برای آموزش تغییر داده و سه بعد اقتصاد، سیاست و فرهنگ را با مسائل علمی و دانشگاهی مرتبط کرده است.
احمد ناصری عضو هیئت علمی و مدیر امور بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز گفت: ایران در سطح جهان یکی از کشورهای پیشرو در دیپلماسی علمی است، هزاران سال قبل دانشمندان، طبیان، هنرمندان، فیلسوفان و.. فعالیت می کرده اند که در جهان پرآوازه هستند.
وی ادامه داد: برخی از الزامات بین المللی سازی شامل فعالیت های فرهنگی، شفافیت مالی، نظارت بر کیفیت پژوهش، نگاه بین المللی، تعیین متولی سیستم، ارائه خدمات برای کل سال، رعایت استاندادهای آموزشی و نظارت بر کیفیت پژوهش است.
محمد هادی عباسی مدیر معاون امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: امنیت فرهنگی مجموعه فعالیتهای مرتبط با بقا، ارتقا و تعامل فرهنگی است که دارای دو بعد نفوذگری و نفوذپذیری فرهنگی است.