گوشی تلفن و کم خوابی؛ اطلاعاتی عجیب در مورد نور آبی صفحه نمایش

خورشید منبع اصلی نور آبی است، اما ظهور نورهای LED و استفاده از صفحه نمایش هنگام شب ما را در معرض نور آبی مصنوعی قرار می دهد.

نور آبی، ملاتونین را سرکوب می کند، هورمونی که ما به طور طبیعی برای کمک به خواب شبانه تولید می کنیم. بنابراین، نور آبی می تواند خواب را دشوارتر کند.

ترس از نور آبی

مطالعه دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۴ که باعث ایجاد وحشت از نور آبی صفحه نمایش شد، بهترین شواهد بر این ادعاست که دستگاه های ساطع کننده نور بر خواب تأثیر می گذارند.

این مطالعه نشان داد که استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب، شروع آن را به طور متوسط ۱۰ دقیقه به تاخیر می اندازد. این زمان مقدار زیادی نیست، اما هر گونه افزایش در زمان خواب استقبال نمی شود.

با این حال، اگر عمیق‌تر کاوش کنید، متوجه می‌شوید که از شرکت کنندگان در آزمایش خواسته شده بود تا چهار ساعت قبل از خواب روی آی‌پد با حداکثر روشنایی صفحه مطالعه کنند.

در مقابل، محققان همچنین می گویند که میزان نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش گوشی های هوشمند نسبتاً کم است و شواهد فزاینده ای وجود دارد که ادعاها در مورد تأثیر آن بر خواب اغراق آمیز است.

در این زمینه، محققان هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد نور صفحه یک ساعت قبل از خواب خوابیدن در شب را دشوار می کند.

 مهار ملاتونین

در حالی که نمایشگرها روزبه رو در حال افزایش نور خود هستند، در مقایسه با خورشید هنوز نسبتا ضعیفند.

اگر نگران سرکوب ملاتونین هستید، شواهد نشان می‌دهد که روشنایی الکتریکی در خانه خطرناک‌تر از صفحه نمایش است.

برخی استدلال می‌کنند که صفحه‌نمایش‌ها خطر بیشتری دارند زیرا ساعت‌ها مستقیم به آن‌ها خیره می‌شویم، اما گوشی‌های هوشمند مدرن دارای روشنایی تطبیقی برای کاهش تابش خیره کننده در اتاق‌های تاریک هستند. علاوه براین تعداد کمی از ما در شب روشنایی صفحه را به حداکثر می رسانیم.

با این حال، در حالی که بعید است نور آبی به اندازه کافی روشن باشد که مشکلات بزرگی ایجاد کند، این بدان معنا نیست که استفاده از گوشی هوشمند هنگام خواب ایده خوبی است.

بزرگترین مشکل محتواست

محققان می گویند احتمالاً بزرگترین مشکل محتوایی است که مشاهده می شود. بدیهی است که خواندن ایمیل های کاری مربوط به ضرب الاجل های قریب الوقوع باعث اضطراب می شود که به شدت با بی خوابی مرتبط است.

همچنین می دانیم که پیمایش سنگین رسانه های اجتماعی می تواند اثرات منفی از جمله خواب ضعیف و بی کیفیت داشته باشد.

مشغول بودن بیش از حد به هر چیزی در تلفن باعث می شود دیرتر از آنچه که باید بیدار بمانید. در همین راستا، بسیاری از مردم در حالی که تلفن های خود را در دست دارند می خوابند.

برخی حتی اجازه می دهند اعلان ها و پیام ها خواب آنها را مختل کند. اگر در شب دستگاه های خود را سایلنت نکنید، احتمالاً مزاحم شما خواهند شد.

خشکی چشم

نشانه های دیگری وجود دارد که نشان می دهد نور آبی ممکن است مشکلی نداشته باشد. برای مثال، استراحت کردن در مقابل تلویزیون یا حتی خواندن با تلفن، آرامش‌بخش‌تر از بازی‌های ویدیویی یا پیام‌رسانی است، حتی اگر قرار گرفتن در معرض نور آبی یکسان باشد.

مشکل دیگر در نحوه استفاده از صفحه نمایش این است که ما به شدت خیره می شویم و کمتر پلک می زنیم که می تواند چشمان ما را خشک کند.

چه آن را سندرم بینایی کامپیوتری یا فشار چشم دیجیتالی بنامید، اغلب ما در برخی مواقع، معمولاً پس از کار با رایانه، خارش یا قرمزی چشم، تاری دید، سردرد، یا درد گردن یا کمر را تجربه کرده‌ایم.

 عینک‌های ضد نور آبی

یک صنعت کامل از نگرانی در مورد قرار گرفتن در معرض نور آبی شکل گرفته است. می‌توانید عینک‌های مسدودکننده نور آبی و چراغ قوه‌های مخصوص را بخرید، بدون این که به گزینه‌های نرم‌افزاری از جمله حالت‌های تاریک اشاره کنیم. اما آیا هیچ کدام از آن‌ها واقعا کمکی می‌کند؟

تحقیقات می‌گوید که از نظر تئوری ممکن است کارساز باشد، اما شواهد روشن نیست. برخی از مطالعات روی اپلیکیشن‌های فیلتر نور آبی نشان می‌دهند که این برنامه‌ها خواب را بهبود نمی‌بخشند و حالت تاریک ممکن است آنقدر که فکر می‌کنید برای چشمان شما خوب نباشد.

یک روال خواب ایجاد کنید

اگر نگران داشتن یک خواب خوب در شب هستید، ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب بسیار مهم است. در این زمینه، شما باید هر روز در ساعت معینی از خواب بیدار شوید، از یک دفتر خاطرات خواب برای نظارت بر الگو‌های خواب خود استفاده کنید، فقط در صورت خواب آلودگی به رختخواب بروید و زمانی که خواب آلود نیستید از رختخواب خارج شوید.

پیاده روی صبحگاهی یا مصرف قهوه در پارک قبل از شروع کار می‌تواند به تنظیم ساعت بیولوژیکی شما کمک کند.

مانند بسیاری از چیز‌ها در زندگی، تعادل نکته کلیدی است. در نهایت، شما باید از نور روشن قبل از خواب اجتناب کنید، و دور بودن از صفحه نمایش در شب به خصوص برای بچه‌ها احتمالا ایده خوبی است.

به عنوان یادآوری، پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی راهی عالی برای آرامش بدون صفحه نمایش هستند. اگر مجبور هستید از گوشی هوشمند خود در رختخواب استفاده کنید، به چیز‌هایی که سرگرم کننده هستند پایبند باشید و از هر چیز استرس زا دوری کنید.

منبع: ارم نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
از وفتی گوشی خريدم یواش یواش داره چشمان کور میشه
آخرین اخبار